Huslejenævn
Lejere og udlejere af private beboelseslejemål, herunder enkeltværelser, inden for det private udlejningsbyggeri, kan få deres sag behandlet i huslejenævnet.
Huslejenævnet træffer blandt andet afgørelse om
- varslet lejeforhøjelse
- istandsættelse ved fraflytning
- lejens størrelse*
- manglende tilbagebetaling af depositum
- manglende varmeregnskab
- manglende vedligeholdelse
- omkostningsbestemt husleje
*Bemærk i sager om nedsættelse af leje, at nedsættelse kun kan ske fra tidspunktet for sagens indbringelse for huslejenævnet, hvis det er mere end 1 år siden man betalte leje første gang.
Huslejenævnet kan ikke behandle sager om
- rene erhvervslejemål
- spørgsmål om opsigelse og ophævelse af lejemål, dog opsigelse af visse værelseslejemål
Sådan gør du
Alle sager, der ønskes behandlet af huslejenævnet, skal indbringes skriftligt med præcisering af, hvad det er, man ønsker nævnet skal tage stilling til. Man skal endvidere vedlægge den fornødne dokumentation for forholdet, man ønsker at få behandlet, eksempelvis lejekontrakt, korrespondance i sagen m.v.
Skema til udfyldelse ved indbringelse af sag for huslejenævnet (Word)
Skema til udfyldelse ved indbringelse af sag for huslejenævnet (Pdf)
Omfatter lejeforholdet flere lejere, så skal samtlige lejere underskrive klagen.
Gebyr
Ved indbringelse af sager skal der i 2021 betales et gebyr på 315 kr. Gebyret reguleres en gang årligt, til 1. januar.
Gebyret skal overføres til Dragør Kommunes konto i Nordea, reg. 2191 kt. 6276191002. Overførslen skal mærkes med Huslejenævn og adressen sagen vedrører.
Udlejeren skal betale et gebyr på 6.024 (2021-niveau) til huslejenævnet, hvis lejeren får fuldt medhold i nævnet.
Huslejenævnet er ikke en del af den kommunale forvaltning, og nævnet kan derfor ikke yde råd og vejledning. Vejledning om Leje- og Boligreguleringslovens bestemmelser må derfor søges hos grundejerforeninger, lejerorganisationer, ejendomsadministratorer, advokater m.v.
Forhåndsgodkendt husleje
For at få en forhåndsgodkendelse af den leje, du som udlejer kan opkræve, skal følgende betingelser være opfyldt:
- Du skal selv eje boligen
- Boligen skal være den eneste, du udlejer
- Du må ikke på forhånd have indgået en lejeaftale med en potentiel lejer
- Nævnet skal have mulighed for at besigtige lejemålet for at fastsætte lejen
- En forhåndsgodkendelse koster 526 kroner i 2021.
Forhåndsgodkendelsen er bindende. Det vil sige, at lejer ikke har mulighed for at få nedsat lejen, så længe lejligheden er i samme stand, som da huslejenævnet besigtigede lejemålet.
Forbedring af lejemål
Hvis en udlejer ønsker at foretage en gennemgribende forbedring af et lejemål, er det en forudsætning, at Huslejenævnet besigtiger lejemålet, før forbedringerne igangsættes. Huslejenævnet skal konstatere, om lejemålet har en stand på besigtigelsestidspunktet, som muliggør en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi.
Det koster et beløb på 4.016 kr. pr. lejemål, som Huslejenævnet skal besigtige med henblik på at vurdere, om lejemålet kan gennemgribende forbedres.
Huslejenævnets medlemmer
- Stine Fink Hansen (formand)
- Ida Grunnet (lejerrepræsentant)
- Niels Garder (udlejerrepræsentant)
Suppleanter
- Cecilie Kruse (suppleant for formand)
- Jakob Lakjer (suppleant for lejerrepræsentant)
- Reno di Stefano (suppleant for udlejerrepræsentant)
Bor du i almennyttigt boligbyggeri eller ældrebolig?
Lejere og udlejere inden for det almennyttige boligbyggeri, herunder ældreboliger skal rette henvendelse til beboerklagenævnet.
Huslejenævnet
Du skal henvende dig på Digital Post til huslejenævnet
Telefon: 32 89 01 00
Du kan også sende en mail til Huslejenævnet
OBS! Når du sender en mail til os, bliver du bedt om at bruge din NemID. På den måde bliver mailen sikker, og du kan skrive dine personlige oplysninger som fx dit cpr.nr.