Kontakt
Borgercenter
Center for Politik, Service og Social
Åbningstider:
Mandag - tirsdag: 10-14
Onsdag lukket
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Telefon: 32 89 01 00
Du skal møde personligt op i Borgercentret, når du skal forny dit pas eller have pas for første gang.
Hvis du vil undgå ventetid, har du mulighed for at bestille tid online.
Hvis du møder op i Borgercentret med et gyldigt billed-ID, kan du få udstedt et NemID med det samme.
Hvis du allerede har et NemID, men har mistet dit nøglekort eller glemt din adgangskode, kan du også få udleveret nyt i Borgercentret ved fremvisning af gyldigt billede-ID. Har du ikke gyldigt billede-ID, skal du møde op med to af følgende: Dåbs/navneattest, sundhedskort, forskuds- eller årsopgørelse fra Skat. Så kan der bestilles et NemID, som vil blive sendt til din adresse.
07.07.2022 19.15
NemID er dit sikre log-in til digitale selvbetjeningsløsninger, hvad enten du skal en tur i netbanken, tilgå oplysninger hos det offentlige eller gå i dialog med en af de mange virksomheder, der tilbyder log-in med NemID.
NemID består af et personligt bruger-id, en adgangskode og et nøglekort med en række nøgler (engangskoder).
Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert tilgå din netbank på sikker vist fra både computer, tablet eller smartphone med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.
NemID fås også som applikation, NemID nøgleapp, til tablets og smartphone og er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du introduktionsfilm om NemID nøgleapp.
Du kan få NemID, når du:
Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.
Se krav til legitimation på nemid.nu.
Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice, eller du kan registrere dig online og hente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.
Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på 260 kr. (2022) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.
Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark. Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.
Som borger kan du få NemID på følgende måder:
Du kan også få NemID som app til tablets og smartphones. Nøgleappen er et digitalt og gratis supplement til nøglekortet. Det er nødvendigt, at du har et NemID nøglekort med mindst to resterende ubrugte nøgler på, inden du kan få NemID nøgleapp.
Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play.
Hvis du allerede har et NemID og skal have et nyt nøglekort, er det bedst, at du venter på, at du automatisk modtager det med posten. Det bliver som standard sendt, når du har 20 nøgler tilbage. Alternativt kan du bestille et nyt nøglekort på nemid.nu.
Hvis du skal have NemID for første gang, kan du møde personligt op i borgerservice.
Har du brug for hjælp til NemID, kan du kontakte NemID-supporten, hvor medarbejderne via e-mail, telefon eller chat kan besvare spørgsmål og f.eks. guide igennem en onlinebestilling af NemID eller få hjælp til installation af NemID nøgleapp.
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har et NemID?
Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have et NemID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af NemID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt et NemID.
Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden et NemID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden NemID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har et NemID.
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en ydelse uden brug af NemID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med NemID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af NemID.
Hvilke muligheder har jeg?
Skal du som borger foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan disse tjenester tilgås via blanketter gennem fremmøde i et borgerservicecenter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af NemID. Har du, fx af din praktiserende læge, modtaget en henvisning til en speciallæge, kan du frit lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med NemID.
Eksempelvis kan du som studerende foretage uddannelsesvalg gennem optagelse.dk med og uden brug af NemID. Skal du søge SU, er det muligt at ansøge om dette via post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan disse fremskaffes via kontakt til det pågældende sygehus eller gennem henvendelse til egen læge.
Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge eget NemID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte den relevante virksomhed direkte.
Læs mere om Digital Fuldmagt:
Den digitale postkasse
Borgere i Danmark bliver tilknyttet en digital postkasse, når de fylder 15 år. Denne postkasse tilgås som udgangspunkt ved brug af NemID, men har du ikke et NemID, kan du igennem borgerservice ansøge om at blive fritaget for Digital Post fra offentlige myndigheder. Dette betyder, at du i stedet for at modtage post fra offentlig myndigheder i din digitale postkasse, vil modtage post i brevform. Du skal dog leve op til ét af dem fem fritagelseskriterier. Læs mere om fritagelse fra Digital Post:
Alternativt har du mulighed for at give en anden person læseadgang til din digitale postkasse. Læs mere om læseadgang til Digital Post:
NemID nøgleapp, der er en app til tablets og smartphones, er et digitalt og gratis supplement til dit NemID nøglekort. Det vil derfor være muligt at logge ind med NemID, uanset om postforsendelserne til det land, du er bosat i, er påvirket af den aktuelle situation, eller om din lokale borgerservice i Danmark har åbent.
Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet, og du løber aldrig tør for nøgler.
Når du vælger at bruge din NemID nøgleapp på hjemmesider og i applikationer (apps), får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe.
Du kan anvende nøgleappen til at logge ind med alle de steder, hvor du normalt bruger dit NemID nøglekort, eksempelvis din netbank eller borger.dk.
Du kan downloade NemID nøgleapp fra både App Store og Google Play
Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm. Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.
Få hjælp eller læs mere om nøgleappen:
Du skal forny dit NemID hvert tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.
Du kan få besked på forskellige måder:
Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer dit NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.
Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning.
NemID nøgleapp er et gratis og digitalt supplement til nøglekortet, som du kan bruge på din smartphone eller tablet.
Med NemID nøgleapp kan du få adgang til fx din bank, til offentlige hjemmesider som borger.dk og private aktørers hjemmesider som fx visse forsikringsselskaber og fagforeninger.
Du kan bruge din NemID nøgleapp alle de steder, hvor du anvender dit nøglekort i dag.
Af sikkerhedshensyn er det nødvendigt at bruge et trykt nøglekort den første gang, du skal bruge NemID nøgleappen.
Du får fx brug for nøglekortet, hvis du skal aktivere din nøgleapp på en ny enhed eller hvis din telefon løber tør for strøm. Selvom du har installeret NemID nøgleapp på din smartphone eller tablet, kan du stadig frit skifte mellem at bruge din nøgleapp eller nøglekort.
Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at du følger disse tre råd om, hvordan du passer på dit NemID:
Hvis du har mistanke om, at nogen har fået kendskab til dine NemID-oplysninger, så sørg for at standse skaden hurtigst muligt. Det gør du på følgende måde:
Hvis du har mistet dit NemID nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.
Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos kommunens borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.
NemID er din personlige signatur, og det betyder, at du ikke må give andre adgang til at bruge dit NemID.
Hvis du er under værgemål, skal din værge anvende sit eget NemID til at logge på den tjenesteudbyder (fx Skatteforvaltningen eller netbank), som du ønsker hjælp til.
Tjenesteudbyderen skal herefter give din værge mulighed for at vælge, om værgen agerer på egne vegne eller på vegne af dig.
Det er endnu ikke alle systemer, som tilbyder den mulighed, og det er op til den enkelte tjenesteudbyder, om det skal være muligt i netop deres løsning.
Hvis du har fået NemID via din bank, skal du knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.
Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID
Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:
Den 1. januar 2021 indførte bankerne
nye krav til onlinehandel som følge af EU-direktivet Payment Services Directive
2 (PSD2). Det betyder, at du ikke længere kan anvende NemID nøglekort til
godkendelse af betalinger ved onlinehandel, men i stedet skal benytte NemID
nøgleapp eller NemID nøgleviser. Kravene gælder kun handel på nettet, og du kan
derfor fortsat bruge nøglekortet som hidtil andre steder, herunder i offentlige
tjenester.
Hvis du ikke ønsker at bruge NemID
nøgleapp eller nøgleviser til onlinebetaling, kan du benytte en SMS-engangskode
samt et personligt kodeord. Opsætningen af dette kræver som udgangspunkt NemID,
men her kan også NemID nøglekort anvendes. Alle mobiltelefoner, som kan modtage
SMS, kan anvendes til denne løsning.
Hvis du ønsker at benytte personlige kode samt SMS-engangskoder, skal du opsætte dette til dit betalingskort.
For hjælp til opsætningen kan du kontakte Nets på +45 4489 2929.
Hvis du ikke har mulighed for eller ikke ønsker at anvende NemID nøgleapp, NemID nøgleviser eller SMS-engangskode, opfordrer vi dig til at tage kontakt til din bank for at få hjælp.
Nye nøglekort bliver sendt til din folkeregisteradresse. Hvis du ønsker nøglekortet sendt til en anden adresse, fx fordi du flytter til udlandet, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.
Hvis du benytter alternativ adresse, skal du huske at holde adressen opdateret, så nøglekort og evt. en midlertidig adgangskode sendes til den korrekte adresse.
Har du oplevet, at der står 'ung under 18' på din digitale signatur, selvom du er over 18, er forklaringen formentlig den, at du har fået dit NemID, før du blev 18 år.
For at ændre det skal du gå ind på selvbetjening for NemID. Klik på 'Forny NemID' nederst i menuen til venstre og følg vejledningen. Vær opmærksom på, at du skal logge på igen, før ændringen er slået igennem.
Har du problemer med dette, kan du kontakte supporten hos NemID.
Du har mulighed for at klage over en afgørelse, hvis du er blevet nægtet at få udstedt et NemID, eller dit NemID er blevet spærret.
For at klage skal du kontakte Digitaliseringsstyrelsen på en af følgende måder:
I din klage bedes du oplyse:
Læs mere om reglerne for NemID
Pr. 1. juli 2018 trådte lov om udstedelse af NemID med offentlig digital signatur til fysiske personer og til medarbejdere i juridiske enheder i kraft.
Læs mere om lovgivningen for NemID
Hvis du vil undgå ventetid, har du mulighed for at bestille tid online.
Sidst opdateret: 22. september 2022
Center for Politik, Service og Social
Åbningstider:
Mandag - tirsdag: 10-14
Onsdag lukket
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Telefon: 32 89 01 00