Alle mine hvalpe kom hjem til lykken
En kendt leg i ny variation. Legen styrker fællesskabet og børnenes motorik.
Fakta
Type: Leg
Målgruppe: 2, 3, 4, 5 og 6 år
Læreplanstema: ’Kommunikation og sprog’, 'Krop, sanser og bevægelse' og 'Natur, udeliv og science'
Antal deltagere: 4-25 børn
Forberedelse: Nej, med mindre man ønsker at visualisere legen med billeder til vuggestuebørnene
Redskaber/rekvisitter: Evt. billeder
Beskrivelse
Denne leg er en udvikling af 'Alle mine kyllinger kom hjem' blandet sammen med bogen 'Hvor blev lykken af?'.
Inden legen skal børnene være bekendt med bogen. Den må gerne være læst for dem et par gange. Man tager nogle fokusord fra bogen, som bruger i legen
Legen kommer til at se sådan her ud:
Hunde mor/far: "Alle mine hvalpe kom hjem til lykken"
Hvalpene: "Det tør vi ikke"
Hunde mor/far: "Hvorfor?"
Hvalpene: "Fordi tigeren er farlig, den drikker vores blod og æder vores kød"
Hunde mor/far: "Kom alligevel og find lykken"
Alle hvalpene løber og prøver at undgå at blive fanget af tigeren.
Når legen er slut tales der om fokusordene fra bogen, som også kom op i legen.
Pædagogisk bagdør, samt op- eller ned-justering
Man kan justere legen ud fra hvad der interessere børnene, fx. er barnet mest interesseret i at være en farlig T-rex, så er det det man er.
Hvis legen leges med vuggestuebørn, så kan man i stedet for at løbe, kravle. Man kan også gøre dialogen kortere fx:
Hunde mor/far: "Kom hjem til lykken"
Hvalpene: "Vi tør ikke"
Hunde mor/far: "Hvorfor?"
Hvalpene: "Tigeren er farlig"
Hunde mor/far: "Kom alligevel"