En skør historie
Lad fantasien flyde og skab skøre historier der skaber fællesskab og gode grin.
Fakta
Navn: En skør historie
Type: Leg
Målgruppe: 3, 4, 5 og 6 år
Læreplanstema: ’Kommunikation og sprog’, 'Social udvikling', 'Alsidig personlig udvikling', 'Krop, sanser og bevægelse' og 'Kultur, æstetik og fællesskab'
Antal deltagere: 2-8 børn
Forberedelse: Nej
Redskaber/Rekvisitter: Ingen
Beskrivelse:
Den voksne starter en skør historie fx ”En øgle, en fasan og en hund gik ned på stranden...” så ligger den voksne op til at børnene skal fortsætte historien.
Når man fortæller, skal man bruge sin krop. Hvis man fx siger at hunden går i vandet og svømmer sig en tur. Så skal man lave svømme bevægelser.
Historien kan fortsætte indtil man ikke gider mere og der er ingen facitliste.
Pædagogisk bagdør, samt op- eller ned-justering:
Man kan gøre legen mindre fysisk ved at der ikke er en bevægelse til det man fortæller.
Man kan også have billeder eller rekvisitter som kan hjælpe til hvad man skal finde på. Der findes også nogle særlige fortællerterninger, som kan være med til at styre fortællingen i bestemte retninger.
Det behøver ikke at gå på tur, man kan række fingeren op når man føler sig sikker og vil byde ind med sin ide til historien.