Find og undersøg
Legen styrker børnenes motorik og øger deres naturlige nysgerrighed for at undersøge og lærer nyt.
Fakta
Type: Leg
Målgruppe: 3, 4, 5 og 6 år
Læreplanstema: ’Natur, Udeliv og science', 'Kommunikation og sprog', 'Krop, sanser og bevægelse' og 'Alsidig personlig udvikling'
Antal deltagere: 2-20 børn
Forberedelse: Nej
Redskaber/rekvisitter: Ingen
Beskrivelse
Gå en tur ud i naturen og finder blade, fjer, grene, siv, nødder m.m.
Når alle har samlet forskellige ting ind, mødes man og undersøger fundene. Der undersøges fx hvilke ting som kan svære, ved at puste til dem. Der tales om hvorfor noget kan svæve og andet ikke kan.
Man undersøger om man kan fløjte, hvis man holder et siv mellem hænderne. Eller om man kan balancere en gren på sin næsetip.
Når man kommer tilbage til institutionen kan man finde andre ting, som man kan sammenligne med om fx kan svæve (som en ballon) eller taler om hvilke dyr der kan svæve/flyve.
Pædagogisk bagdør, samt op- eller ned-justering
Børnene kan gå sammen to og to og finde ting i naturen.
Den voksne kan hjælpe barnet, fx har barnet svært ved at få fjeren til at svæve, så puster den voksne sammen med barnet.