Gå til hovedindhold
Alsidig personlig udvikling
Kommunikation og sprog
Krop, sanser og bevægelse

Find og undersøg

Legen styrker børnenes motorik og øger deres naturlige nysgerrighed for at undersøge og lærer nyt.

Indhold

    Fakta

    Type: Leg

    Målgruppe: 3, 4, 5 og 6 år

    Læreplanstema: ’Natur, Udeliv og science', 'Kommunikation og sprog', 'Krop, sanser og bevægelse' og 'Alsidig personlig udvikling'

    Antal deltagere: 2-20 børn

    Forberedelse: Nej

    Redskaber/rekvisitter: Ingen

     

    Beskrivelse

    Gå en tur ud i naturen og finder blade, fjer, grene, siv, nødder m.m.
    Når alle har samlet forskellige ting ind, mødes man og undersøger fundene. Der undersøges fx hvilke ting som kan svære, ved at puste til dem. Der tales om hvorfor noget kan svæve og andet ikke kan.

    Man undersøger om man kan fløjte, hvis man holder et siv mellem hænderne. Eller om man kan balancere en gren på sin næsetip.

    Når man kommer tilbage til institutionen kan man finde andre ting, som man kan sammenligne med om fx kan svæve (som en ballon) eller taler om hvilke dyr der kan svæve/flyve.

     

    Pædagogisk bagdør, samt op- eller ned-justering

    Børnene kan gå sammen to og to og finde ting i naturen.

    Den voksne kan hjælpe barnet, fx har barnet svært ved at få fjeren til at svæve, så puster den voksne sammen med barnet.