Prinser og prinsesser ved skrædderen
Legen der styrker børnefællesskabet, og træner børnenes kommunikative strategier og kreativitet.
Fakta
Navn: Prinser og prinsesser ved skrædderen
Type: Legemanuskript
Målgruppe: 3, 4, 5 og 6 år
Læreplanstema: ’Social udvikling’ og ’Kommunikation og sprog’
Antal deltagere: 2-14 børn
Forberedelse: Nej
Redskaber/Rekvisitter: Forskelligt udklædningstøj, hatte, tasker, m.m. Målebånd, garn og forskellige stykker stof. Spejl, som børnene kan spejle sig i.
Forestillet scene:
Skrædderens værksted og et sted hvor der kan være bal eller holdes fødselsdag, slot.
Roller:
Skrædder, prinser, prinsesser
Replikker:
Prins eller prinsesse: ”Jeg skal til bal på slottet/på hubertusjagt i skoven, jeg har brug for en nyt outfitt, kan du hjælpe mig skrædder?”
Skrædderen: ” Jeg kan hjælpe dig! Fortæl mig hvordan kjolen skal se ud?”, ”Hvad farve skal tøjet være?”, ”Hvad skal tøjet bruges til?”.
Beskrivelse:
Først fordeles rollerne. Tilpasse handlinger til rollen og andres replikker.
Vente på tur og afvente at tøjet er færdigt. Den voksne er i starten skrædderen og guider deltagerne.
Børnene vælger selv hvilke roller de kan leve sig ind i. De kan fortælle hvem de er, og hvor de er på vej hen. Den voksne spørger fra sin rolle interesseret til, hvem børnene er.
Pædagogisk bagdør, samt op- eller ned-justering:
Rollebyt.
Man kan kalde skrædderen for en stilist, og tilføje ansigtsmaling, også kan børnene blive andet en prinser og prinsesser.
I stedet for at give de børn som ikke kan håndtere for mange valgmuligheder, kan man begrænse det til to valgmuligheder – dvs. vise to kjoler frem, hvilken skal jeg sy til dig?
Supplerende aktiviteter:
Dialogisk læsning: ”Kejseren nye klæder”.
Besøge en skrædder eller en udklædningsbutik for at få inspiration til karaktere man kan være.