To-/flersproget
Her kan du få inspiration og viden der kan understøtte og udvikle sprogindsatsen med et barn eller en børnegruppe, som er to-/multisproget.
To-/flersproget
To- og flersprogede børn vokser op med mere end ét sprog – fx ét sprog derhjemme og dansk i dagtilbud. Det er en styrke, men kan også give særlige sproglige udfordringer, fordi barnet skal navigere i flere sprog og kulturer samtidig.
To-/flersprogethed er som udgangspunkt ikke en sproglig udfordring. Et flersproget barn har ikke nødvendigvis større sproglige problemer end etsprogede børn, men kan opleve forsinkelser, fordi det lærer flere ord for samme ting. Fjernelse af et sprog fremskynder ikke sprogtilegnelsen – det vigtige er, at barnet støttes af voksne, der fokuserer på sproglig udvikling.
Sådan støtter du to-/flersprogede børn i hverdagen
- Brug korte, tydelige sætninger og gentag ord i forskellige sammenhænge.
- Brug mimik, fagter og billeder som støtte for forståelsen.
- Brug barnets modersmål som ressource – inddrag det, hvor muligt, og vis anerkendelse for barnets sproglige baggrund.
- Læs billedbøger og syng sange – gentagelser og rytme styrker ordforråd og forståelse.
- Lyt og giv tid – to- og flersprogede børn har brug for lidt længere tænketid, når de taler.
Sprog udvikles i relation – så leg, samtale og fællesskab er de vigtigste redskaber. Det er vigtigt, at barnet får lyst til at bruge sproget – både dansk og modersmål – i et trygt og legende fællesskab. Anerkend barnets samlede sproglige ressourcer, og skab plads til alle sprog i hverdagen.
Lege med fokus på at understøtte to-/flersprogede 0-3 årige
👆 Peg og navngiv
Peg på ting og sig navnet langsomt og tydeligt: ”Se, en bold” – ”Det er en stol”. Gentag ofte og med mimik.
🐾 Brug lyde og bevægelser
Lav dyrelyde og fagter: ”Koen siger muuh” + ryste med hovedet. Vis med kroppen, hvad der menes.
📖 Rim og remser med fagter
Brug korte remser og børnesange, hvor barnet kan følge med i bevægelserne. Det hjælper barnet med at koble lyd, rytme og mening.
👪 Navne og genkendelse
Gentag navnene på børn og voksne – og brug billeder eller spejle: ”Det er Malik” – ”Hej Bodil!”
Lege med fokus på at understøtte to-/flersprogede 3-6 årige
🧍♂️ Hvem er jeg?
Beskriv et barn med sætninger: ”Han har blåt tøj og brune sko” – lad de andre gætte. Udvid gradvist med flere ord.
🖼️ Ord og billeder
Brug billedkort med genstande og sig ordet sammen. Leg vendespil med billede og ord. Tal om, hvad tingene hedder på både dansk og barnets modersmål, hvis muligt.
🧺 Sortér og navngiv
Lad børn sortere billeder eller ting i kategorier: dyr, mad, tøj – og sig navnet højt sammen.
🗣️ Fortæl sammen
Brug en billedbog uden tekst og lad barnet fortælle, hvad der sker på billederne – med støtte og spørgsmål: ”Hvad ser du?” – ”Hvad laver han?”
💬 Ordkæde
Lav en ordkæde i rundkreds: Start med et ord, fx “bold”, og næste barn siger et ord, der passer til: “spark”, “fod”, “leg” osv. Brug konkrete emner som mad, tøj, legeplads osv.