Udtalevanskeligheder
Her kan du få inspiration og viden til sprogarbejdet, hvis du har et barn eller en børnegruppe, som har udfordringer med udtalen af ord/sproglyde.
Udtalevanskeligheder
Udtalevanskeligheder hos børn betyder, at barnet har svært ved at udtale lyde klart og korrekt. Det kan fx være, at barnet:
- Udelader lyde (“kop” bliver til “ko”)
- Bytter rundt på lyde (“glas” bliver til “las”)
- Udskifter en lyd med en anden (“sne” bliver til “ne”)
- Taler meget utydeligt eller mumler
Dette er en naturlig del af sprogudviklingen i børnehavealderen, men for nogle børn fortsætter vanskelighederne og kan påvirke deres selvtillid, forståelighed og trivsel i leg og samvær.
Hvordan kan man støtte børn med udtalevanskeligheder?
- Vær opmærksom på barnets forsøg på at udtrykke sig, og lad det få tid og ro til at tale – uden at rette hårdt.
- Gentag ordene korrekt i en naturlig samtaleform:
Barn: “Se en totor!”
Voksen: “Ja, en traktor!” - Styrk lytteevne og mundmotorik gennem lege, hvor lyde og bevægelser hænger sammen – og hvor sprog bliver til leg, ikke træning.
- Involver hele børnegruppen – lege med lyde og ord kan gavne alle børn og fjerne fokus fra vanskelighederne.
Ved bekymring kan man henvende sig til kommunens talehørerlærer. Tidlig indsats gør en stor forskel.
Lege med fokus på udtale 0-3 årige
I denne alder er det vigtigt at skabe opmærksomhed på lyde, rytme og mimik – og at gentage, lege og lytte sammen.
🐾 Dyrelyde og lydlege
Leg med dyr og lav deres lyde sammen: “Koen siger muh!”, “Hunden siger vov!”. Brug gerne bøger med dyrebilleder eller bamser.
😝 Mundmotorikleg
Lav ansigtslege: pust kinder op, lav trutmund, ræk tunge ud, pust på fjer, pust sæbebobler. Det styrker muskler til tale.
🗣️ Efterligningsleg
Sig enkle ord eller lyde (fx “ba – ba – ba”), og lad barnet prøve at gentage. Brug rytmer og gentagelser.
📖 Rim og remser
Brug bøger med gentagelser og rim: "Lille Peter Edderkop", "Bjørnen sover". Det understøtter lydopmærksomhed.
Lege med fokus på udtale for 3-6 årige
Her kan børnene begynde at lege mere aktivt med lyde, ord og sproglyde – og bliver motiverede af sjove lege og udfordringer.
🐵 “Sig det sjovt”-leg
Vælg et ord og sig det på forskellige måder: højt, hviskende, hurtigt, langsomt, som en robot, som en abe. Gør det til en leg at forme lydene tydeligt.
💨 Pust og tal
Brug pusteaktiviteter: pust bordtennisbolde gennem labyrinter, pust fjer op i luften mens I siger fx “ffff” eller “ssss”.
🎲 Lydterning
Lav en terning med billeder af lyde (S, K, M, T, B osv.). Når barnet slår, skal det sige et ord med lyden, fx: “sol”, “saks”.
📦 Gæt og gentag
Skjul billeder i en æske – fx en sol, en kat, en bil – og lad barnet trække én og sige ordet tydeligt. Gentag det sammen med hele gruppen.
🎶 Lydklap
Sig ord langsomt og klap på hver lyd eller stavelse: “SO – FA”, “BI – L”. Hjælper børn med at høre og udtale lydene klart.