Skip navigationen

Digital Post

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig, medmindre du er blevet fritaget. Som borger skal du bruge NemId, når du vil læse din post. Virksomheder kan læse Digital Post på virk.dk.

  • Om Digital Post

  • Hvad er Digital Post?

    Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

    I Digital Post kan du:

    • modtage post fra offentlige myndigheder
    • skrive til offentlige myndigheder.

    Se en kort video om Digital Post:

    Introduktionsfilm omkring Digital Post 2022 (åbner i nyt vindue)

    Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

  • Hvor kan jeg læse min Digital Post?

    Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.

    Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:

    • borger.dk
    • Digital Post-appen
    • e-Boks
    • mit.dk
  • Hvor kan jeg få hjælp til Digital Post?

    Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

    Ring til supporten 

    Telefon: 33 98 00 33

    Telefontid

    • Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
    • Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00

    Skriv til supporten

    Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

    • Digital Post på borger.dk
    • Digital Post-appen
    • eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 

    Få hjælp i borgerservice

    I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

  • Digital Post-appen

    I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.

    Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.

    Hvem står bag Digital Post-appen?

    Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.  

    Sådan henter du appen

  • Mit.dk

    På mit.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med mit.dk om at benytte platformen. 

    Hvem står bag mit.dk?

    Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S.

  • Hvad er forskellen på Digital Post, NemID og MitID?

    Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    NemID og MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.

    Du skal bruge NemID eller MitID for at logge på Digital Post.

  • Jeg har modtaget Digital Post, men har ikke et NemID eller MitID og kan derfor ikke få adgang?

    Hvis du ikke har et NemID eller MitID - og fx har fået en indkaldelse fra hospitalet - som du skal læse med det samme - så kan du henvende dig hos kommunen. Her kan medarbejderne udlevere et til dig. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation for at få udleveret et NemID eller MitID.

  • Hvad sker der med Digital Post ved dødsfald?

    Når en borger dør, kan myndigheder ikke længere sende Digital Post til afdøde og alle adgange til Digital Post vil blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der har fået læseadgang. 

    Den afdødes Digital Post fra offentlige myndigheder bliver gemt i 5 år. 

    Sådan får du adgang til afdødes Digital Post

    Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten. 

    Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.

    Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang. 

    Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på i guiden: Når livet slutter.

Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

Kontakt

Borgercentret

Åbningstider

Mandag - tirsdag: 10:00 - 14:00
Onsdag: Lukket
Torsdag: 10:00 - 16:30
Fredag: 10:00 - 13:00

Telefon: 32 89 01 00

Du kan også sende en sikker mail til Borgercentret
OBS! Når du sender en mail til os, bliver du bedt om at bruge din NemID. På den måde bliver mailen sikker, og du kan skrive dine personlige oplysninger som fx dit cpr.nr.