Gå til hovedindhold

Boligsocial anvisning

Kommunen har mulighed for at anvise borgere til ledige almene familieboliger, når der er tale om et akut og påtrængende boligbehov. Det kaldes boligsocial anvisning og sker efter reglerne i almenboligloven.

Indhold

    Dragør Kommune behandler alle ansøgninger om boligsocial anvisning fra borgere, der har bopæl eller sædvanligvis opholder sig i kommunen.

    Kommunen har kun begrænsede muligheder for at tilbyde en bolig og derfor anvises de få ledige boliger til borgere, der har det største behov.

    Tildeling af boliger håndteres efter en individuel helhedsvurdering af den enkelte boligsøgendes behov samt beboersammensætningen i den relevante afdeling.

    Det er som udgangspunkt den boligsøgendes eget ansvar at skaffe sig en bolig. Vurderingen af, om du ved egen hjælp kan anskaffe dig en bolig, indgår i vores vurdering.

    Du skal derfor altid selv deltage aktivt i at løse dit boligproblem.

    Vi anbefaler, at du overvejer at blive skrevet op i boligselskaber, også i andre dele af landet, da nogle kommuner har kortere ventetider end andre. Du kan finde information om priser, størrelser og ventetider på boligselskabernes hjemmesider.

    Hvis du allerede har en lejebolig har du også mulighed for at bytte din bolig, til en anden mere passende lejebolig.

    Du kan f.eks. søge her:

    Boligkontoret 3B

    KAB

    DOMEA

    LEJERBO

    AAB

    FSB

    Kommunen laver en samlet konkret og individuel helhedsvurdering af din ansøgning.

    Helhedsvurderingen indebærer, at vi vurderer din samlede livssituation til boligsocial anvisning, herunder:

    • Akut boligbehov
    • Evne til selv at finde en bolig
    • Helbred
    • Sociale forhold
    • Økonomi
    • Familiemæssige forhold.

    Kommunen råder over hver fjerde ledige almene familiebolig til løsning af akutte boligsociale opgaver i kommunen.

    Det er kommunens boligsociale udvalg, der afgør hvem, der skal anvises til en bolig. Vi har ikke en venteliste, hvor det handler om anciennitet.

    Tildelingen af ledige lejligheder sker efter en konkret og individuel vurdering af de boligsøgendes behov og af beboersammensætningen i den boligafdeling, hvor kommunen har fået en bolig stillet til rådighed.

    Afslag på en ansøgning om opskrivning eller tildeling af bolig er en endelig administrativ afgørelse, og den kan derfor ikke påklages til anden administrativ myndighed.

    Send ansøgning (login med MitID)

    Hvis du er digitalt fritaget, kan du få et ansøgningsskema i Borgerservice.

    Kontakt

    Ydelse og Socialservice

    Telefontid:
    Mandag-onsdag: 10-14
    Torsdag: 10-16:30
    Fredag: 10-13

    Telefon: 32 89 01 00