Kontakt
Borgerservice
Åbningstider:
Mandag - tirsdag: 10-14
Onsdag lukket
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Telefon: 32 89 01 00
Her finder du information og hjælp til fritagelse fra samt læseadgang til Digital Post.
09.11.2022 09.11
Kan du ikke modtage din post fra det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post og i stedet modtage posten som almindelig papirpost.
Bliver du fritaget fra Digital Post, varer det livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
Når du bliver fritaget, kan du vælge at få eftersendt eventuelt uåbnet Digital Post, som du har modtaget inden for de seneste seks måneder. Posten vil blive sendt til din folkeregisteradresse som papirpost, medmindre du oplyser en anden adresse.
Din fritagelse fra Digital Post gælder ikke offentlige myndigheder, der på grund af anden lov må sende dig beskeder i Digital Post. Det kan fx dreje sig om:
Dens slags post sendes i udgangspunktet kun digitalt. Du kan kontakte afsenderen, hvis du har brug for at modtage post fra dem på papir.
Fritagelsen gælder heller ikke post, du modtager gennem e-Boks eller mit.dk fra virksomheder, fx din bank eller dit forsikringsselskab. Hvis du ikke ønsker at modtage post fra en virksomhed, skal du kontakte e-Boks A/S, mit.dk og/eller den virksomhed, som du har indgået en kundeaftale med for at finde en anden løsning.
Din fritagelse fra Digital Post gælder ikke for andre offentlige selvbetjeningsløsninger, fx Din boligstøtte, sundhed.dk eller minretssag.dk. Hvis du ønsker at blive undtaget fra en offentlig selvbetjeningsløsning, skal du kontakte myndigheden, som har ansvar for den.
Borgere, der ikke er i stand til at modtage Digital Post og lever op til mindst ét af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget fra Digital Post og i stedet modtage post fra det offentlige på papir.
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du kan sætte kryds ved mindst ét af følgende punkter:
For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige skal du som udgangspunkt møde personligt op hos kommunen. Her får du en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst et af fritagelseskriterierne. Du vil blive bedt om at vise legitimation.
Du kan få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige. Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilket af fritagelseskriterierne, du lever op til.
Du kan bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt, som kan fås hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal hendes eller hans underskrift stå på blanketten.
Du kan søge om fritagelse på andres vegne ved brug af en fuldmagt, som du kan få hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal hendes eller hans underskrift stå på blanketten.
Selv om du er blevet fritaget, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
Du kan få ophævet din fritagelse ved at møde op hos kommunen, eller du kan gøre det selv via Digital Post:
Sidst opdateret: 13. februar 2023
Åbningstider:
Mandag - tirsdag: 10-14
Onsdag lukket
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Telefon: 32 89 01 00