Gå til hovedindhold

Om Digital Post

Offentlige myndigheder sender Digital Post til dig, medmindre du er blevet fritaget. Som borger skal du bruge NemId, når du vil læse din post.

Indhold

    07.07.2022 19.13

    Om Digital Post

    Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.

    I Digital Post kan du:

    • modtage post fra offentlige myndigheder
    • skrive til offentlige myndigheder.

    Se en kort video om Digital Post:

    Introduktionsfilm omkring Digital Post 2022 (åbner i nyt vindue)

    Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.

    De offentlige it-løsninger skal følge med tiden. Det er derfor bestemt ved lov, at it-løsningerne løbende skal i udbud, så de fortsætter med at understøtte den offentlige service som leveres til borgere og virksomheder. Det gælder også for den bagvedliggende løsning til Digital Post. Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022.

    Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.

    Udskiftningen betyder også, at den offentlige sektor nu har et øget ejerskab til Digital Post. Det skaber større fleksibilitet til at tilpasse løsningen til fremtidige behov og sikre sammenhæng med andre offentlige it-løsninger.

    Målet er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. Fx bliver det tydeligere, hvem der har sendt dig post, og hvad den handler om.

    Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der nu er en bedre kobling mellem dit CVR-nummer og CPR-nummer, så du fx nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed med samme log-in i den nye Digital Post-app.

    Nej. Overgangen til den nye løsning for Digital Post fra offentlige myndigheder er sket automatisk for alle borgere den 21. marts 2022. 

    Det er ikke sikkert, du mærker, der er sket en forandring. Og de fleste kan også gøre, som de plejer. Men der er sket få ændringer.

    Fremover kan myndigheder bedre fremhæve vigtige informationer, når de skriver til dig. De kan fx indsætte direkte betalingslinks eller gøre sådan, at du kan gemme en aftale med det offentlige i din kalender. De kan også gøre det tydeligere for dig, hvem den egentlige afsender er, så du hurtigere kan afkode, hvad posten handler om.

    Derudover kan du nu læse din Digital Post fra offentlige myndigheder flere steder. Du kan vælge at bruge de platforme, som udelukkende indeholder post fra det offentlige. Det er borger.dk og den nye Digital Post-app.

    Eller du kan bruge de platforme, som både kan vise dig post fra offentlige myndigheder og fra de virksomheder, som benytter platformen. Det er e-Boks og mit.dk.

    Alle platforme giver dig fuld adgang til din post fra offentlige myndigheder. Du vælger naturligvis selv, hvilke platforme du vil bruge til din Digital Post.

    Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.

    Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende fire platforme:

    • borger.dk
    • Digital Post-appen
    • e-Boks
    • mit.dk

    Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.

    Ring til supporten 

    Telefon: 33 98 00 33

    Telefontid

    • Mandag-fredag kl. 08:00-20:00
    • Weekend og helligdage kl. 10:00-16:00
    Skriv til supporten

    Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til: 

    • Digital Post på borger.dk
    • Digital Post-appen
    • eller har generelle spørgsmål om Digital Post. 
    Få hjælp i borgerservice

    I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice. Undersøg med kommunen, om det er obligatorisk at bestille tid i forvejen.

    To read more about Digital Post, please visit lifeindenmark.dk.

    You can also contact your local citizen service centre, 'borgerservice', to get help using Digital Post or to become exempt from receiving Digital Post.

    På borger.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.

    Du logger ind ved at klikke på ikonet ’Digital Post’.

    Har du været vant til også at læse din post fra virksomheder på borger.dk, skal du nu finde den i e-Boks.

    Hvem står bag Digital Post på borger.dk?

    Digital Post på borger.dk er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen. 

    I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.

    Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.

    Hvem står bag Digital Post-appen?

    Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.  

    Sådan henter du appen

    I e-Boks har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen. 

    Hvem står bag e-Boks?

    E-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.    

    På mit.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med mit.dk om at benytte platformen. 

    Hvem står bag mit.dk?

    Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S.

    Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.

    Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.

    Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk. 

    Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.

    Ja. Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle fire platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.

    For at kunne se din nyeste post fra det offentlige på de platforme, som e-Boks A/S stiller til rådighed, skal du gøre følgende.

    e-Boks-appen:
    1. Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
    2. Opdatér e-Boks-appen i App Store eller Google Play. Du skal have version 5.0.0.
    3. Log ind med NemID eller MitID igen.
    e-Boks på web:
    1. Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
    2. Log ind med NemID eller MitID igen.

    Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.

    NemID og MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.

    Du skal bruge NemID eller MitID for at logge på Digital Post.

    Hvis du ikke har et NemID eller MitID - og fx har fået en indkaldelse fra hospitalet - som du skal læse med det samme - så kan du henvende dig hos kommunen. Her kan medarbejderne udlevere et til dig. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation for at få udleveret et NemID eller MitID.

    Når en borger dør, kan myndigheder ikke længere sende Digital Post til afdøde og alle adgange til Digital Post vil blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der har fået læseadgang. 

    Den afdødes Digital Post fra offentlige myndigheder bliver gemt i 5 år. 

    Sådan får du adgang til afdødes Digital Post

    Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du udpeges som bobestyrer af Skifteretten. 

    Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.

    Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang. 

    Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på i guiden: Når livet slutter.

    Ønsker du ikke at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, når du bor i udlandet, skal du søge om at blive fritaget fra Digital Post på grund af udrejse. Så vil du i stedet modtage din post med papirpost til den adresse, du har registreret.

    Du kan også fortsætte med at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, selvom du flytter til udlandet. Så skal du ikke gøre noget.

    Sådan søger du om fritagelse

    Du skal møde fysisk op hos kommunen for at blive fritaget fra Digital Post. Husk derfor at få det gjort, inden du flytter til udlandet.

    Sådan bliver du tilmeldt Digital Post igen

    Vil du gerne tilmeldes Digital Post igen mens du bor i udlandet, kan du tilmelde dig på følgende måde:

    1. Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
    2. Klik på ’Menu’.
    3. Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’. 
    4. Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
    5. Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at ophæve din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post. 
    6. Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.
    Hvad sker der, hvis jeg flytter tilbage til Danmark igen?

    Hvis du flytter tilbage og får fast bopæl i Danmark igen, vil din fritagelse automatisk blive ophævet, og du vil igen modtage din post fra det offentlige digitalt. Er du ikke i stand til at modtage posten digitalt, selvom du er bosat i Danmark, skal du søge om fritagelse fra Digital Post på ny.

    Når du flytter tilbage til Danmark, er der flere ting du skal være opmærksom på. Du kan læse mere i guiden ’Udlandsdanskere, der flytter hjem’

    Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark, er du ikke omfattet af loven om offentlig Digital Post. Derfor er det heller ikke et krav, at du kan modtage dine beskeder fra danske offentlige myndigheder i Digital Post, hvis du bor i udlandet.

    Har du aldrig været tilmeldt Digital Post før, og vil du gerne modtage Digital Post fra offentlige myndigheder, selv om du ikke har fast bopæl i Danmark - så skal du sende et brev til Digitaliseringsstyrelsen.

    Brevet skal indeholde:

    • dit navn
    • dit cpr-nummer
    • din e-mailadresse
    • en sætning om, at du gerne vil tilmeldes Digital Post frivilligt. 

    E-mailadressen vil blive brugt af Digitaliseringsstyrelsen til at sende dig en kvittering for, at du er oprettet i Digital Post, og til at give dig besked om status på din anmodning om frivillig tilmelding til Digital Post. Brevet skal markeres som ’fortroligt’ og adresseres til Digital Post. 

    Send brevet til: 

    • Digitaliseringsstyrelsen
    • Att.: Digital Post
    • Landgreven 4 1301 København K
    • Danmark

    Det er vigtigt, at du markerer brevet som ’fortroligt’, fordi du i brevet skal du oplyse dit cpr-nummer. Dit cpr-nummer bruges af Digitaliseringsstyrelsen til at tilmelde dig Digital Post. 

    Når du bliver tilmeldt Digital Post, bliver du omfattet af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.

    Du kan læse mere om Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine oplysninger i Digital Post.

    Nogle meddelelser fra retten skal forkyndes. Det er for at sikre, at modtageren har fået meddelelsen, og det gælder fx stævninger, vidneindkaldelser og domme.

    Retten kan forkynde på forskellige måder, bl.a. som forenklet digital forkyndelse.  

    Ved forenklet digital forkyndelse bliver meddelelsen sendt med Digital Post, og når du åbner eller på anden måde behandler meddelelsen, fx ved at slette den eller flytte den, er meddelelsen forkyndt for dig. Du vil få vist et vindue, hvor det tydeligt fremgår, at rettens meddelelse er forkyndt for dig. 

    Retten får automatisk besked om, at meddelelsen er blevet forkyndt.  

    Når en meddelelse er forkyndt, kan den få retsvirkning. Det betyder fx, at et vidne, der er blevet forkyndt for, skal møde i retten, eller at fristen for at anke en dom, der er blevet forkyndt, begynder at løbe fra forkyndelsestidspunktet.  

    Udebliver du fx som forkyndt vidne fra retten uden lovligt forfald, fx sygdom dokumenteret ved lægeerklæring, kan retten pålægge dig en bøde, lade dig afhente af politiet eller iværksætte andre foranstaltninger, som retten beslutter.

    Du kan få besked om ny post via sms og/eller e-mail. Dette kræver blot, at du registrerer et mobilnummer og en e-mailadresse, når du er logget ind i Digital Post. 

    Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk: 
    1. Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
    2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
    3. Klik på ’Redigér’ ud for ’SMS om ny post’ og ’E-mail om ny post’.
    4. Indtast dit mobilnummer og/eller din e-mailadresse og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på SMS og/eller e-mail, når du modtager ny Digital Post.

    Her kan du finde loven om Digital Post fra offentlige afsendere.

    Læs om behandlingen af dine personoplysninger i Digital Post:

    For at kunne anvende Digital Post på borger.dk, skal du bruge en af disse browsere og et af disse styresystemer eller nyere:

    • Windows 10: Chrome, Edge, Firefox
    • Mac OS 10: Safari og Chrome
    • Android 4.4 eller nyere: Chrome
    • iOS 12 eller nyere: Safari 
    • Linux: Firefox

    For en sikkerheds skyld sendes Digital Post altid krypteret. Både når du modtager, og når du sender post til offentlige myndigheder. Det betyder konkret, at din post aldrig kan læses af andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med.

    Kryptering er en matematisk teknik – en slags kodesprog – hvor den oprindelige information omdannes til en række ulæselige koder, som det kræver en særlig nøgle at låse op.

    Dermed bliver din korrespondance utilgængelig for alle andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med. Når du eller en myndighed sender et brev via Digital Post, krypteres indholdet automatisk, og du vil som bruger aldrig kunne se, at sikkerhedsproceduren finder sted.

    Du behøver altså ikke gøre noget aktivt for, at din post bliver sendt krypteret. 

    Når du skal logge ind i Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks eller mit.dk for at læse din post, skal du bruge dit personlige NemID/MitID.

    Det betyder, at adgangen til Digital Post er beskyttet bag log-in med NemID/MitID. På den måde sikrer du, at det kun er dig, der har adgang til posten. 

    Du kan læse mere om, hvordan du får et NemID/MitID.

    Når du bruger internettet, gemmer din internetbrowser (fx Edge, Safari, Chrome, Firefox) ofte filer på computeren.

    Dette kan være smart på din private computer, da det eksempelvis kan hjælpe til, at indholdet på de sider du bruger ofte, kommer hurtigere frem på skærmen.

    Når du bruger en offentlig computer, er det dog en god idé at beskytte dig ved at efterlade så lidt som muligt.

    Hvad kan jeg gøre?

    Du skal sikre dig, at du ikke har efterladt dokumenter på computeren, når du er færdig med at bruge den. Dokumenter kan blive gemt på skrivebordet eller i en særlig mappe til overførsler fra internettet. Dette sker eksempelvis når:

    • du åbner et dokument på en hjemmeside
    • du gemmer et brev, du har modtaget som Digital Post, for at kunne printe det.

    Hvis du ikke kan finde den rigtige mappe, kan du spørge ejeren af computeren, eksempelvis din ven eller én der arbejder det sted, computeren står.

    Derudover kan du bruge en privat browser, som sørger for, at der ikke gemmes data på computeren, om dét du bruger din browser til. Dette kan dog ikke forhindre, at der gemmes dokumenter på computeren i de ovenstående situationer.

    Genvejene til at åbne en privat browser er:

    • Internet Explorer og Firefox: Ctrl + Shift + P
    • Chrome:  Ctrl + Shift + N.
    Skrevet af Digitaliseringsstyrelsen

    Sidst opdateret: 22. september 2022

    Kontakt

    Borgercenter

    Center for Politik, Service og Social

    Åbningstider:
    Mandag - tirsdag: 10-14
    Onsdag lukket
    Torsdag: 10-16:30
    Fredag: 10-13

    Telefon: 32 89 01 00

    Send sikker post til Borgercenter (MitID)