Gå til hovedindhold
Nyheder

Kickoff: Alkoholfri skolegang

Tirsdag den 3. september 2024 blev vi lidt klogere på alkoholforbrug, de unges hjerner og hjerter i hverdagslivet som teenagere og på et nyt tiltag i kommunen, nemlig et oplæg til at skabe en alkoholfri skoleafslutning for 9. og 10. klasserne i Dragør Kommune.

09. sep. 2024

Indhold

    Både stemning og engagement var i top. Trods det gode sensommervejr valgte godt 100 elever og forældre at deltage ved fysisk tilstedeværelse i aulaen på Dragør Skole eller online via livestreaming fra eventet at følge kommunens kickoff-event om alkoholfri skolegang – hvorfor og hvordan.  

    Europa-, Danmarks- og kommunerekord?

    Hvorfor taler vi overhovedet om alkohol? Betyder det egentlig noget? Det havde kommunens SSP-konsulent, Peter Henriksen et klart bud på. I hans oplæg lagde han ud med en lidt kedelig europarekord. I den forbindelse fortæller han: 

    ”Vi ved, at danske unge ligger helt i top blandt unge i Europa. Vi ved også, at alkohol påvirker de unge negativt. For eksempel øger det de unges risikoadfærd. Det vil sige, det øger risikoen for at komme galt af sted med andre rusmidler, uønsket sex eller vold. Og vi ved, at det gør det svært for de unge at navigere i ungdomslivet.”

    Tallene taler da også sit eget tydelige sprog, vurderer Peter Henriksen. Hvis man spørger 9. klasseselever eller unge med tilsvarende alder, om de har været fulde inden for de sidste 30 dage, ser det ud til, at det har 13 % i Europa, 40 % i Danmark og 49,8 % i Dragør Kommune. Til sammenligning nævner Peter Henriksen, at det har kun 19,1 % i Vallensbæk Kommune.

    Det står lidt i skærende kontrast til Sundhedsstyrelsens anbefaling, som er at undgå alkohol til børn og unge under 18 år og under alle omstændigheder at udskyde de unges alkoholdebut.

    Forældreansvar

    At ændre en alkoholkultur, som er vidt udbredt blandt danskerne generelt, er heller ikke nogen nem opgave. Både borgmester Kenneth Gøtterup og udvalgsformand Henrik L. Kjærsvold-Niclasen pegede på, at særligt forældrene har en vigtig rolle at spille i de unges alkoholdebut og -forbrug. Der er grænser for, hvad en kommune kan gøre, er de to politikere enige i.

    Også i den sammenhæng havde SSP-konsulenten tal med til deltagerne på kickoff-eventet.

    Fra kommunens ungeprofilundersøgelse fra 2023 ved vi, at der sker et gevaldigt hop fra 8. til 9. klasse, fortæller Peter Henriksen:

    ”På undersøgelsens spørgsmål, om forældrene giver lov til at drikke alkohol, svarer 16 % af 8. klasseseleverne ja, mens hele 70 % får lov af deres forældre i 9. klasse.” 

    Det billede afspejler sig tilsyneladende også i, hvorfra de unge skaffer sig alkoholen, idet 50 % får den af deres forældre, 33 % svarer fra butikker, mens 17 % gennem venner, lyder det.

    Et bud på et alternativ

    I Dragør findes mange traditioner – også omkring skoleafslutning. Noget foregår i kommunens eller den enkelte skoles regi og andet foregår i ’fritiden’ og er dermed et privat anliggende mellem de unge og deres forældre. 

    Og i forlængelse af det er der er mange dynamikker og følelser på spil blandt de unge indbyrdes og blandt de unge og deres forældre. På kickoff-eventet kredsede bl.a. oplægget af Søren Østergaard, om det at være teenager af i dag i modsætning til ’dengang da far og mor var unge’.

    Blandt tilhørerne var der både nysgerrighed og en vis bekymring i stil med: Kommer vi til at ødelægge det hele, står man som forældre lidt alene, hvad nu hvis mit barn bliver eller føler sig ekskluderet.

    Afslutningsvist fortalte leder af UngDragør Troels Wassard Lund om tankerne om en afslutningsfest for 9. og 10. klasserne i Dragør Kommune. Den vil i givet fald skulle tilrettelægges sammen med de unge selv. 

    I den forbindelse siger Troels Wassard Lund: ”Der er andre kommuner, som har gode erfaringer med sådan et initiativ, men også at det kræver opbakning af de unge og forældre. Ellers er der en stor risiko, at klasser kan blive delte – i stedet for at feste og hygge sig i fællesskab.”

    Hvad sker der nu?

    Dragør Kommune følger løbende op på indsatser, og hvordan det går med de unge i folkeskoleregi. Det vil blandt andet sige, at vi trækker på både egne og andre kommuners erfaringer, så vi kan bakke op om forældrene i at give de unge en bedst mulighed fremtid.