Gå til hovedindhold
Kystbeskyttelse
Projekter

Statens arbejde med kystbeskyttelse

Transportministeriet koordinerer gennemførelsen af en forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden. Forundersøgelsen omfatter kritisk infrastruktur og de fire kommuner: Hvidovre, Dragør, Tårnby og København. Forundersøgelsen blev gennemført i 2022-2025.

Indhold

    Staten igangsatte i slutningen af 2022 en forundersøgelse af en mulig samlet ydre kystbeskyttelsesløsning rundt om Københavnsområdet fra kommunegrænsen mellem København og Gentofte i nord og ned til kommunegrænsen mellem Hvidovre og Brøndby i syd.

    Formålet er at undersøge, om der kan etableres en samlet kystbeskyttelse, der både beskytter hovedstadens kritiske infrastruktur, boligområder, institutioner m.m. mod oversvømmelser fra havet.

    Dragør Kommune deltager i forundersøgelse sammen med Tårnby, Hvidovre og Københavns Kommuner foruden repræsentanter for infrastrukturselskaberne, herunder Lufthavnen, Sund & Bælt og Metroen. Udgangspunktet for en statslig løsning er de høje krav til sikringshøjder, som infrastrukturselskaberne har for deres anlæg.

    Den statslige forundersøgelse er igangsat parallelt med vores lokale kystbeskyttelsesprojekt med en basislinjeføring bag om Dragør (fra Ullerupdiget til Kastrup Halvø) og et alternativ, hvor dele af Dragør indgår i den samlet statslige løsning.

    Forundersøgelsen blev gennemført på et overordnet niveau og offentliggjort i maj 2025 med eventuel beslutning om næste skridt i en efterfølgende projektudvikling.

    Forundersøgelsen hænger tidsmæssigt sammen med vores planlægning for kommunens eget samlede kystbeskyttelsesprojekt. På den måde er forventningen, at de lokale løsninger, vi fortsætter med at videreudvikle, kan tilpasses til en eventuel beslutning om en statslig løsning, hvor Dragør indgår.

    Hvad undersøges?

    Der er nedsat fire arbejdsgrupper, der har gennemført de enkelte delundersøgelser med følgende formandskab:

    1. Sikringsniveauer (Miljøministeriet) - offentliggjort den 21. februar 2024
    2. Teknik, miljø og anlægsoverslag (Sund & Bælt) - offentliggjort den 5. september 2024
    3. Samfundsøkonomi (Sund & Bælt) - offentliggjort den 7. maj 2025
    4. Finansiering, organisering og myndighedsforhold (Transportministeriet) - offentliggjort den 7. maj 2025

    Sekretariat og hjemmeside

    Sund & Bælt er sekretariat for statens forundersøgelse og har lavet en hjemmeside, hvor det er muligt at følge med.

    Spørgsmål og svar om statens arbejde med kystbeskyttelse i Dragør

    Sund & Bælt og rådgiverne har undersøgt to alternative løsninger foran Dragør, som begge tager udgangspunkt i de løsninger, der blev udarbejdet i forbindelse med Dragørs udviklingsplan fra 2021 og de efterfølgende supplerende undersøgelser:

    Løsningen ’5a Dragør lokal’ er en løsning, hvor der anlægges en kystbeskyttelse udenom Dragør med et beskyttelsesniveau, der svarer til at beskytte mod en 100-års hændelse frem mod 2075. Denne løsning forventes at koste omkring 1,7 mia. kr. i anlæg.

    Denne løsning skal ses i kombination med en løsning, som er en højere beskyttelse længere inde på Amager, der beskytter lufthavnen mod en ekstremhændelse. Løsningen består af en udbygning og forlængelse af Ullerupdiget og et dige på sydsiden af Kastrup Halvø.

    Løsningen 5b maksimal er en løsning, hvor der anlægges en kystbeskyttelse udenom Dragør med et beskyttelsesniveau, der beskytter mod en ekstremhændelse. Det gør, at dele af løsning ’5 Lufthavn, St. Magleby’, bliver overflødig. Denne løsning forventes på nuværende tidspunkt at koste omkring 2,5 mia. kr. i anlæg.

    Spørgsmål

    I det statslige arbejde vises en forlandsløsning foran Søvang, som er af samme type af løsning og til det samme sikringsniveau, som Dragørs lokale projekt. En 100 års hændelse frem mod 2075. I Dragørs lokale projekt, er den beregnede højde i dispositionsforslaget 3 meter. I materialet fra Sund & Bælt er højden beregnet til 3,7 meter. Hvorfor er der forskel på højden af forlandet – det skulle vel være sammenligneligt?

    Svar

    Tallene baserer sig på samme forudsætninger. Blandt andet er Dragørs lokale projekt blevet udregnet frem mod 2075 (mod tidligere 2050) for at skabe bedst mulig sammenhæng mellem de forskellige undersøgelser. Forskellen på de 0,7 meter skyldes at der er tale om en forundersøgelse og at beregninger ikke tager højde for de helt lokale forhold. Det vil ske, hvis det besluttes at arbejde videre med at det statslige projekt.

    Anlægsudgifter i det statslige og det lokale projekt i Dragør er opgjort efter forskellige metoder. I det statslige projekt er de beregnede anlægsudgifter tillagt 50 % pga projektets tidlige stadie og vidensniveau. Herudover er der tillagt 15 % til projektering, tilsyn og administration og 3 % til arealerhvervelse. Priserne er udregnet i 2023-niveau.

    I Dragørs lokale projekt er anlægsomkostninger opgjort som rene anlægspriser. Hvis det lokale projekt beregnes efter de statslige principper og fremskrevet til 2023-priser, ville anlægsomkostningerne være i samme størrelsesorden – ca. 1,5 mia. kr.

    Det statslige projekt har taget udgangspunkt i linjeføringen fra det lokale projekt for så vidt angår strækningerne udfor Nordstranden, Havnen, Sydstranden og ud for Søvang. Efter Søvang er der arbejdet med en mere eller mindre lige linje til kobling med det eksisterende Ullerupdige.

    På strækningen fra Søvang og rundt om Kongelunden til Ullerupdiget indgår ikke i de statslige undersøgelser, men skal beskyttes gennem et lokalt projekt. Det er med begrundelse i, at der her et tale om åbent land med få enkeltboliger og spredt bebyggelse og ikke et sammenhængende by- eller boligområde.

    Kommunalbestyrelsen godkendte i februar 2025 det udarbejdede dispositionsforslag for strækningerne Sydvestpynten, Kongelunden, Søvang, herunder igangsættelse af projektering og miljøundersøgelser.

    Statslige projekt afrapporteres i andet kvartal af 2025 i kommuner og regering. Derfor tager kommunalbestyrelsen først beslutning om at igangsætte delstrækninger 1-3 (Nordstranden, Dragør Gamle By og Sydstranden), når resultatet er kendt af de statslige undersøgelser.

    Kontakt

    Center for Plan, Teknik og Erhverv

    Telefontid:
    Mandag-onsdag: 10-14
    Torsdag: 10-16:30
    Fredag: 10-13

    Telefon: 32 89 01 00