Kontakt
Center for Plan, Teknik og Erhverv
Telefontid:
Mandag-onsdag: 10-14
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Telefon: 32 89 01 00
Parallelt med Dragørs lokale arbejde med kystbeskyttelse, gennemførte Transportministeriet i 2022 - 2025 en forundersøgelse af en samlet stormflodsplan for den centrale del af hovedstaden. Forundersøgelsen omfattede kritisk infrastruktur og de fire kommuner: Hvidovre, Dragør, Tårnby og København.
Formålet var at undersøge, om der kan etableres en samlet kystbeskyttelse, der både beskytter hovedstadens kritiske infrastruktur, boligområder, institutioner m.m. mod oversvømmelser fra havet til et sikringsniveau, som tager udgangspunkt i de høje krav til sikringshøjder, som infrastrukturselskaberne har for deres anlæg, fx metroen, lufthavnen og motorvejene.
I den statslige forundersøgelse blev to mulige linjeføringer rundt om Dragør undersøgt; en basislinjeføring bag om Dragør (fra Ullerupdiget til Kastrup Halvø) og et alternativ, hvor dele af Dragør indgik i en samlet statslige løsning. Resultaterne af forundersøgelserne kan ses på Sund & Bælts hjemmeside. (link nederst på siden)
Staten, ved Sund & Bælt har i sidste del af 2025 taget næste skridt mod at undersøge de miljømæssige konsekvenser af et ”lufthavnsdige”, som forløber på den sydlige del af Kastrup Halvø og en forlængelse af Ullerupdiget. I løbet af de kommende år, får Sund & Bælt udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering, der blandt andet viser, hvor en stormflodsbeskyttelse kan ligge og hvor højt det vil være.
Lufthavnsdiget, som Sund & Bælt i løbet af de kommende år skal konkretisere og miljøvurdere, beskytter til en ekstremhændelse (tidligere kaldt 10.000 års hændelse). Delprojektet skal ses i kombination med Dragørs lokale projekt tættere på kysten for en samlet beskyttelse af Amager.
Den endelige organisering og omfang af det statslige arbejde er ikke lagt fast endnu. Indtil der kommer en afklaring på en eventuel anlægslov, koordinerer Sund & Bælt og Dragør Kommune resultater og deler data i det omfang, det er relevant.
Kommunalbestyrelsen godkendte i februar 2025 det udarbejdede dispositionsforslag for etape 1: Strækningerne Sydvestpynten, Kongelunden, Søvang, herunder igangsættelse af projektering og miljøundersøgelser.
I juni 2025 blev de statslige forundersøgelser afrapporteret og Dragør Kommunalbestyrelse besluttede samtidig at sætte gang i de fortsatte analyser af Dragørs lokale projekt for etape 2: Nordstranden, Dragør Gamle By, havnen og Sydstranden).
Planen er, at Dragør skal anlægge kystbeskyttelsen inden 2030, lidt afhængig af, hvilken løsning, der skal bygges i etape 2.
I efteråret 2025 satte Sund & Bælt gang i at gøre klar til en miljøkonsekvensvurdering af lufthavnsdiget. En sådan undersøgelse tager et par år. Det vil sige, at projekterne ligger nogenlunde samtidigt og det giver god mening at koordinere dem tæt.