Kontakt
Borgmestersekretariatet
Telefon: 32 89 01 00
Der kan være vedlagt bilag til svarene. Hvis du vil se disse, kan du kontakte Borgmestersekretariatet - se kontaktinfo nederst på siden.
Nicolaj Bertel Riber spørger:
"I sag nummer 7 orienteres udvalget om ny timetalsfordeling.
Her står i afsnitte ”ny timetalsfordeling”: Alle klasser i indskolingen har pædagoger tilknyttet undervisningen, og en øget afkortning af skoledagen i børnehaveklassen vil medføre, at en mindre del af pædagogernes arbejdstid flyttes fra undervisning til SFO.
Pædagogernes arbejdstid flyttes, men hvad med UngDragør/klubben, hvis åbningstid også påvirkes når mellemtrinnet også skal have færre timer."
"Formuleringen i sagen er, at elever på både indskolingen og mellemtrinnet får færre timer – og det er ikke præcist. Den korrekte beskrivelse er, at elever i indskolingen får færre timer, mens elever i indskolingen og på mellemtrinnet ikke får færre timer med færre faglektioner. F.eks. udgår tysk/fransk i 4. klasse til fordel for mere engelsk samt til fordel for aktiviteter fra skolens timebank.
Som det også fremgår af bilaget fra Børne- og Undervisningsministeriet, fastholdes minimumstimetallet på 1.320 timer årligt for mellemtrinnet (4.-6. klasse), og det betyder, at skoleugen i praksis ikke bliver kortere for eleverne i mellemtrinnet. Det er alene fagfordelingen, der justeres, og understøttende undervisning fjernes og lægges over i skolens timebank.
På den baggrund tilgår der ikke midler til UngDragør/klubberne som følge af Kvalitetsprogrammet."
Martin Wood Pedersen spørger:
"Jeg vil gerne vide, hvor mange P pladser vi endte med at få som erstatningspladser, for dem vi nu har fjernet på Vestgrønningen?
Kan jeg også få svar på hvor mange erstatningsplader vi endte med at få, og hvor disse ligger? Samt prisen for det hele?"
"Jeg kan oplyse, at der er etableret 16 nye erstatningsparkeringspladser fordelt på Vestgrønningen (3 stk.), Rønne Alle (4 stk.), Stationsvej (2 stk.), E C Hammersvej (1 stk.) og Stejleparkeringen (6 stk.).
Vi afventer pt. faktura for den netop udførte asfalt- og afmærkningsopgave på Vestgrønningen, men forventningen er en samlet udgift i størrelsesordenen 220-240.000 kr."
Jan Madsen spørger:
"Som bekendt foregår der en strategisk proces i FDH som indebærer en samlet investering for alle kommuner på ca. 5M i 2026. Dragørs forventede stigning udgør ca. 2-300.000 i grundbetalingen som jeg ikke kan se som en ændring i det tekniske budget. Det eksakte tal burde vi have fået fra FDH i forbindelse med direktørmøder."
"Dragør Kommune har i 2025 betalt to rater på hver 363.000 kr. til det fælles hjælpemiddelsdepot, dvs. samlet 726.000 kr. i grundbidrag. Der kommer ikke flere rater i år.
I 2026 skal Dragør Kommune betale 1.021.566 kr. i grundbidrag, dvs. ca. 300.000 kr. ekstra til dækning af investering i it-løsning til implementering af Projekt Fælles Hjælpemidler.
Budgettet på de øvrige udgifter på 991.720 kr. er kun et estimat, baseret på Dragør Kommunes forbrug de foregående år, korrigeret med 5%. Her er der ikke merudgifter.
Hjælpemiddelsbudgettet har i 2023 og 2024 udvist mindreforbrug, ligesom der i 2025 forventes et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Derfor vurderer administrationen ikke, at der er anledning til en korrektion på budgettet. De seneste år taget i betragtning vurderes det være muligt at finde finansiering på 300.000 kr. indenfor det eksisterende budget i 2026, hvor der er budget til merudgiften i 2026, og det er inden for profitcenteret."
Flemming Blønd spørger:
"Hvor meget betaler Dragør kommune hvert år til Tårnby kommune for at varetage opgaver for os (alt incl., herunder tandplejen)?"
"I forbindelse med budgettet for 2025 blev det forpligtende samarbejde opgjort til 22.700.380 kr. (notat vedhæftet). Tandplejen og den fælles indkøbsfunktion er ikke en del af det forpligtende samarbejde.
På SSAU d. 4 marts 2025 blev tandplejen behandlet og den forventede udgift er opgjort til 600.000 kr.
Betalinger til den fælles indkøbsfunktion er 53.187 kr. i 2025., jf. ØU-beslutning i november 2024 (dagsordenspunkt 17).
Samlet forventes betalingen til Tårnby i 2025 derfor at blive 23.353.567 kr.
I dette beløb indgår ikke driftsudgifter for Dragør borgeres brug af folkeskoler, plejehjem mv. i Tårnby."
Der er bilag til svaret.
Lisbeth Dam Larsen spørger:
"Hvad er status på en eventuel omdannelse til MC af den nordligste p-plads på Stationsvej, hvor større biler totalt dækker for udsynet ved udkørslen fra Løkkevej?"
Svar
"Vi har set på muligheden for at skilte den nordligste p-bås med forbeholdt parkering for motorcykler. Det vil medføre en p-plads mindre, og det er forvaltningens vurdering, at der er mere behov for alm parkeringspladser. Det er også den løsning, der er besluttet ifm projektet om cykelbaner på Vestgrønningen.
Herudover kan jeg oplyse, at p-pladserne på Stationsvej ved Løkkevej er udformet i henhold til vejreglerne. Afslutningen af den nordligste p-bås er placeret godt og vel 8 meter fra kantstensflugten på Løkkevej, hvor afstandskravet er minimum 5 meter ved vinkelret parkering (900) i en fortovslomme.
De to nye p-pladser er lavet i samme længde, som de øvrige p-pladser på strækningen (ca. 6,3 meter, hvor minimumskravet er 5,0 meter).
Såfremt det er kassevogne, som parkerer i den tidligere nordligste plads eller den nu nye nordligste plads, så vil parkeringen medføre et forringet udsyn til trafik, som kommer fra syd ad Stationsvej, men det er stadig i overensstemmelse med vejreglerne. Vi har drøftet sagen med politiet, der henviser til at udvise den nødvendige forsigtighed."
Peter Læssøe har stillet mundtligt spørgsmål.
"Jeg ønsker at få specificeret punkt 2 nedenstående. Jeg vil gerne se den detaljerede udregning af budgettet – inkl. forældrebetaling."
"Under budgetseminaret fremlagde administrationen, at der i 2026 eller 2027 skal afregnes til en neutraliseringsordning af endnu ukendt størrelse. Ordningen vedrører ejendomsvurderinger og de deraf følgende indtægter fra grundskyld i 2021-2023. Du spurgte til sammenhængen med et udsagn, som Morten Manøe fra KL er kommet med angående, at kommunerne ikke vil blive reguleret negativt som følge af eventuelt forkerte indtægter fra grundskyld.
KL har oplyst administrationen følgende vedrørende 2021-2023: Der vil komme en neutraliseringsordning, hvor kommunernes budgetterede indtægter fra ejendomsskat i perioden 2021-2023 sammenholdes med de faktiske vurderinger i de respektive skatteår. Samtidig vurderes, hvad det afledte bloktilskud og udligning for samme periode skulle have været på baggrund heraf. Såfremt den endelige afregning i perioden 2021-2023 af ejendomsskatten ikke matcher det forudsatte af Skatteministeriet for kommunen, skal denne forskel modregnes.
I økonomiaftalen for 2026 fremgår følgende vedrørende 2024-2025: ”I 2024 og 2025 modtager kommunerne det grundskyldsprovenu, som kommunen har budgetteret med for budgetåret. Provenuet reguleres endeligt, når de endelige grundlag for 2024 hhv. 2025 er udsendt. Ved efterreguleringen vedrørende 2024 og 2025 garanteres den enkelte kommune et grundskyldsprovenu, der som minimum svarer til det seneste statslige skøn for grundlagene forud for budgetlægningen. I det nævnte videoklip italesætter Morten Mandøe udelukkende perioden 2024-2025, hvilket derfor ikke omhandler neutraliseringsordningen.
Link til omtalte video: Morten Mandøe - ØA26 on Vimeo"
"
Peter Læssøe spørger:
"Vil du bede Økonomi om mandag morgen om at sende kopi af alle budgetmæssige udmeldinger, som KL har sendt til Dragør Kommune.
Jeg tænker, at dette omfatter alle nøgletal, som KL har sendt til Dragør Kommune – herunder serviceramme, eventuelle tal for grundskyld m.m.
Og hvis det omfatter tal fra KL’s model, så vil jeg gerne hurtigst muligt have en gennemgang af KL’s model – inden KB-mødet på torsdag."
"Det ønskede materiale er vedhæftet denne mail og består af:
Dette er skatte- og tilskudsmodellen, hvori der beregnes indtægter, herunder også forventninger til de kommende år
En skrivelse fra KL vedr. opdatering af skatte- og tilskudsmodellen
Mailkorrespondance med KL vedr. neutraliseringsordningen
Beregningsgrundlaget bag skatte og tilskudsmodellen
Beskrivelse af maj opdateringen af skatte- og tilskudsmodellen
De følgende dokumenter er de seneste. Disse dokumenter findes også i en foreløbig udgave, som ikke er vedhæftet.
Beregninger bag den vejledende serviceramme
Nøgletal vedr. den kommunale service, som serviceindeks, servicebehov mv.
Skriftlig dokumentation for nøgletal
En gennemgang af nøgletal vedr. øvrig vedledning og opkvalificering
Dokumentationen bag nøgletal vedr. øvrig vedledning og opkvalificering
Beregninger bag den vejledende anlægsramme
Nøgletal ift. anlæg
Dokumentation ift. anlægsramme
Baggrund for den tekniske vejledende anlægsramme
Baggrund for den tekniske vejledende serviceramme."
Der er bilag til svaret.
Peter Læssøe spørger:
"Er det korrekt, at forvaltningen på denne måde har indført en tildelingsmodel, der ikke har været politisk behandlet?
Er det korrekt, at de 3.1 mio.kr. i indtægter optræder i det tekniske budget som posten: ”Klubber – fælles” = - 2.814.923 kr. (hvor fripladserne i så fald udgør beløbet op til de 3.1 mio.kr.)"
"Ad spørgsmål 1)
Denne model for tildeling til UngDragør blev besluttet af kommunalbestyrelsen den 28. april 2022, jf. dagsordenspunkt 9.
Ad spørgsmål 2)
Ja, det er korrekt."
Peter Læssøe spørger:
"Jeg ønsker at få specificeret punkt 2 nedenstående. Jeg vil gerne se den detaljerede udregning af budgettet – inkl. forældrebetaling."
"Det samlede budget til UngDragør er cirka 14,7 mio. kr. i 2025.
Budgettet består overordnet af et grundbudget på cirka 8,5 mio. kr., som er uafhængigt af antallet af unge. Herudover får UngDragør 14.284 kr. pr indmeldt barn pr år. Der er forudsat 435 unge i 2025, hvilket øger budgettet med yderligere cirka 6,2 mio. kr. Så kommer der flere børn i UngDragør, øges budgettet.
Kigger vi på indtægtssiden betaler forældrene 7.116 kr. pr ung pr år (og nogle får økonomisk friplads). Der forventes som nævnt 435 unge. Så de samlede indtægter er 435*7116= 3,1 mio. kr. Disse midler går i kommunekassen, da kommunekassen finansierer det samlede buget jf. ovenfor."
Annette Nyvang spørger:
"Angående ventelistesagen på BFKU på torsdag:
Hvor tæt er vi på Dragør-normen (1 m2 mere per vuggestuebarn og børnehavebarn end lovens minimumskrav) med det nuværende antal børn?
Er der nogle institutioner, der ikke overholder Dragør-normen med det nuværende antal børn?"
"Indledningsvist skal jeg gøre opmærksom på, at vi ikke kan se at Dragørnormen skulle være gældende, men at det er analyse af bygningskapacitet 2018-2028 der er det gældende/styrende. Har du andre oplysninger om Dragørnormen vi ikke har kunnet fremskaffe, må du gerne sende disse.
Fire daginstitutioner overholder Dragørnormen: Halvejen, Sølyst, Nordstrandens Vuggestue og Sansehuset.
To daginstitutioner ligger under Dragørnormen: Harevænget og Køjevænget.
På tværs af alle kommunale daginstitutioner mangler der samlet set 230 m² for at Dragørnormen overholdes.
Administrationen vil gerne gøre opmærksom på, at Dragørnormen er beregnet ift. daginstitutionernes normeringer pr. 1. august 2025, og derefter sammenholdt med data om børnekvadratmeter fra rapporten ”Analyse af kapacitet i dagtilbud” – disse tal bygger på opmålinger fra 2019, hvilket kan betyde at børnekvadratmeterne ikke er retvisende.
Administrationen er i gang med at undersøge muligheden for at lave nye opmålinger af daginstitutionerne.
Da Eventyrhaven lukkede, tog vores kommunale dagtilbud imod flere børn, hvilket kan være årsagen til at nogle af dagtilbuddene ikke overholder Dragørnormen.
Harevænget: ca. −52 m² (under).
Sølyst: ca. +10 m² (overholder).
Køjevænget: ca. −235 m² (markant under). *OBS tallene for antal børnekvadratmeter ikke er retvisende for Køjevænget.
Nordstrandens Vuggestue: ca. +35 m² (overholder).
Sansehuset: ca. +5 m² (overholder)."
Institution |
Normering vug. (2025) |
Dragørnorm vug. Kvm (4 kvm) |
Normering bh. (2025) |
Dragørnorm bh. Kvm (3 kvm) |
Børne-kvadratmeter
|
Ledigt/ mangler kvadratmeter |
Halvejen |
35 |
140 |
59 |
177 |
324 |
7 |
Harevænget |
40 |
160 |
67 |
201 |
309 |
-52 |
Køjevænget |
54 |
216 |
122 |
366 |
347 |
-235 |
Sansehuset |
0 |
0 |
70 |
210 |
215 |
5 |
Sølyst |
26 |
104 |
56 |
168 |
282 |
10 |
Nordstrandens vuggestue |
35 |
140 |
0 |
0 |
175 |
35 |
|
190 |
760 |
374 |
1122 |
1652 |
-230 |
Der er bilag til svaret.
Annette Nyvang spørger:
"Jeg vil gerne have en status på udbuddet af Kirkevej 56."
"Kommunalbestyrelsen besluttede den 26-09-2024, at sende arealet i et nyt offentligt udbud. Status er, at arealet ikke har været i offentligt udbud, men det vil det blive snarest."