Gå til hovedindhold
Kommunalbestyrelse

Spørgsmål stillet af kommunalbestyrelsen

Der kan være vedlagt bilag til svarene. Hvis du vil se disse, kan du kontakte Borgmestersekretariatet - se kontaktinfo nederst på siden.

Indhold

    Spørgsmål fra Socialdemokratiet (A)

    Nicolaj Bertel Riber har stillet mundligt spørgsmål:

    Svar

    "Du har stillet følgende spørgsmål til sagen vedrørende indfrielse af kommunens gæld, som blev behandlet i ØU den 18. september.

    1) Hvad er løbetiden og den forventede rente på det nye fastforrentede lån, der optages. Hvor stor er merrenten på lånet i forhold til det variabelt forrentede lån, der indfries (med dagens renter)?

    2) Der savnes en oversigt over kommunens samlede låneportefølje efter omlægningen, herunder især gennemsnitlig restløbetid på hhv variabelt og fastforrentede lån, samt gennemsnitlig rente på den fastforrentede del. Hvis denne oversigt findes andre steder, er det ok med en henvisning.

    3) Hvilke overvejelser har administrationen gjort sig om fleksibiliteten i låneporteføljen, især i forhold til førtidige indfrielser i de kommende år. Dette kan blive relevant i lyset af den stigende kassebeholdning

    Ad spørgsmål 1) Spørgsmålet blev besvaret på mødet, og jeg kan i øvrigt henvise til linjen markeret med gult i besvarelsen af spørgsmål 2.

    Ad spørgsmål 2) Administrationen har udarbejdet nedenstående oversigt over låneporteføljen efter indfrielse og omlægning af lån, jf. indstillingerne i sagen. Bemærk, at det er baseret på et indikativt lånetilbud fra Kommunekredit. Det konkrete lån vil blive optaget til den markedsrente, der vil være gældende på datoen for optagelse af lånet og kan dermed afvige fra dette indikative tilbud."

    Fast forrentede lån

         

    Udtræksdato:

    17.09.2025

               

    Lånenr

    Nominel rente

    Startdato

    Næste rente fastsættelse

    Udløb

    Maximal udløb

    Restløbetid

    Valuta

    Nominel gæld

    Kurstab/gevinst indikation

    Markeds-værdi

    Bemærkninger

    KKbasis

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    201645912

    1,01%

    08.06.2016

     

    09.06.2036

    08.06.2036

    10,72

    DKK

    9.029.385,23

    -748.731,29

    8.305.733,06

     

    201645966

    4,32%

    30.05.2016

     

    20.03.2026

    20.03.2026

    0,50

    DKK

    723.224,34

    3.309,41

    741.895,03

     

    Kkbasis, i alt

     

     

     

     

     

     

     

    9.752.609,57

    -745.421,88

    9.047.628,09

     

    KKfast

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    200630476

    4,16%

    30.03.2006

     

    31.03.2031

    31.03.2031

    5,53

    DKK

    3.288.000,00

    153.146,42

    3.504.597,51

     

    201544214

    1,75%

    12.05.2015

     

    15.05.2035

    12.05.2035

    9,65

    DKK

    12.246.083,32

    -486.084,36

    11.834.410,92

     

    202052003

    -0,32%

    13.03.2020

     

    13.03.2030

    13.03.2030

    4,49

    DKK

    9.000.000,00

    -544.780,66

    8.455.059,34

     

    202052499

    0,05%

    15.06.2020

     

    17.06.2030

    15.06.2030

    4,74

    DKK

    7.125.000,00

    -392.388,59

    6.732.631,20

     

    202052502

    0,52%

    15.06.2020

     

    15.06.2045

    15.06.2045

    19,74

    DKK

    3.397.000,00

    -663.467,84

    2.733.630,30

     

    202154657

    0,62%

    18.11.2021

     

    19.11.2046

    18.11.2046

    21,17

    DKK

    1.930.940,75

    -383.543,07

    1.548.362,08

     

    202255425

    1,97%

    29.04.2022

     

    29.04.2047

    29.04.2047

    21,61

    DKK

    3.131.189,16

    -253.082,51

    2.886.331,24

     

    202356587

    3,35%

    28.04.2023

     

    28.04.2048

    28.04.2048

    22,61

    DKK

    8.007.871,69

    344.823,47

    8.389.208,83

     

    202356588

    3,36%

    28.04.2023

     

    28.04.2048

    28.04.2048

    22,61

    DKK

    2.864.397,92

    131.503,00

    3.009.000,77

     

    202457519

    3,08%

    15.04.2024

     

    20.04.2049

    15.04.2049

    23,58

    DKK

    14.330.428,20

    254.561,57

    14.661.004,73

     

    2025xxxxx

    2,68%

    15.12.2025

     

    15.03.2045

    15.03.2045

    19,50

    DKK

    19.340.552,51

    -

    19.340.552,51

    Nyt fastforrentet lån

    Kkfast, i alt

    GNS rente:

     

     

     

     

     

     

    84.661.463,55

    -1.839.312,57

    83.094.789,43

     

    Fast forrentede lån, i alt

    1,43%

     

     

    GNS restløbetid

    11,30

     

    94.414.073,12

    -2.584.734,45

    92.142.417,52

     

                           

    Variabelt forrentede lån

                         

    Lånenr

    Nominel rente

    Startdato

    Næste rente fastsættelse

    Udløb

    Maximal udløb

    Restløbetid

    Valuta

    Nominel gæld

    Kurstab/gevinst indikation

    Markedsværdi

     

    KKcibor

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    201951728

    1,94%

    27.12.2019

    29.12.2025

    27.12.2034

    27.12.2034

    9,28

    DKK

    6.617.429,80

    -205,68

    6.646.416,07

     

    Kkcibor, i alt

     

     

     

     

     

     

     

    6.617.429,80

    -205,68

    6.646.416,07

     

    KKvar

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

                         

    Indfriet som led i konvertering til fastforrentet lån

    201442461

    1,85%

    09.07.2014

    09.10.2025

    11.07.2039

    09.07.2039

    13,81

    DKK

    6.724.020,19

    -300,93

    6.747.907,05

     

    201544872

    1,83%

    30.12.2015

    30.09.2025

    23.05.2035

    23.05.2035

    9,68

    DKK

    14.131.457,51

    -302,8

    14.187.904,29

     

    201747530

    1,84%

    28.04.2017

    28.10.2025

    28.04.2042

    28.04.2042

    16,61

    DKK

    5.159.000,00

    -670,36

    5.171.777,43

     

    201950525

    1,86%

    30.04.2019

    30.10.2025

    29.04.2044

    30.04.2044

    18,62

    DKK

    3.617.642,38

    -487,71

    3.627.871,19

    ekstraordinært afdrag på 615.357,65 kr. Afdraget afhænger af omkostningen til indfrielse af SWAP-aftalerne og vil ligge i spændet på 415.357,65-615.357,65 kr.

                         

    Indfriet lån

    Kkvar, i alt

    GNS rente:

     

     

     

     

     

     

    29.632.120,08

    -1.761,80

    29.735.459,96

     

    Variabelt forrentede lån, i alt

    1,86%

     

     

    GNS restløbetid

    12,25

     

    36.249.549,88

    -1.967,48

    36.381.876,03

     

     

    GNS rente:

                       

    Fast og variabelt forrentede lån, i alt

    1,55%

     

     

    GNS restløbetid

    11,57

     

    130.663.623,00

    -2.586.701,93

    128.524.293,55

     

    Nicolaj Bertel Riber spørger:

    "Justitsministeriet har en pulje til opsætning af kameraer. Har Dragør kommune overvejet at søge denne fx til overvågning ved bænken og andre steder?"

    Svar

    "Det er rigtigt, at regeringen som supplement til de mere lempelige rammer for tv-overvågning har afsat en pulje på 8,6 mio. kr. i 2025, som kommunerne kan søge til opsættelse af flere kameraer på offentlige steder, hvor de enkelte kommuner vurderer, at der er et konkret behov for at styrke trygheden. Vi har ikke pt overvejelser om at søge puljen. Pladsen foran Rådhuset er håndteret."

    Nicolaj Bertel Riber spørger:

    "Kan I hjælpe med svar på nedenstående spørgsmål fra Morten Dreyer. Jeg mener han har spurgt om lignende spørgsmål tidligere.

    Til udvalgsformand Nicolaj Riber. A.

    Bofællesskaber

    Jeg har for snart et år siden efterlyst oplysning om der er problemer med de botilbud, som Dragør køber til udsatte borgere - især børn.

    Jeg har trods rykkere ikke hørt fra hverken kommune eller fra den ansvarlige udvalgsformand.

    Nu har avisen Politiken og TV2 taget problemerne op.

    Som det nævnes:

    Systematisk kynisme

    “Det er systematisk kynisme, at der foregår svindel på bosteder, mener Thomas Enghausen, næstformand i fagforeningen FOA, som blandt andet omfatter medarbejdere på bosteder.

    Han er dybt rystet over sagen.”

    De manglende svar skyldes forhåbenligt, at de bosteder som Dragør benytter, ikke har problemer.

    Hvad mener udvalgsformanden ?

    Ikke mindst “Frisk-Pust” bostederne har vist sig at være slemme.

    Flere naboer til bosteder ejet af den skandaleramte bostedskæde Frisk-Pust fortæller om en hverdag præget af frygt, nattestøj og manglende tryghed i eget hjem.

    Gentagne episoder med råb, trusler og et iøjefaldende antal politiudrykninger har efterladt beboere omkring bostederne med låste døre.

    Flere af bostedernes naboer i både Køge, Stevns og Søster Svenstrup melder om samme mønster: uro, utilstrækkeligt opsyn og følelsen af at blive ignoreret.

    Dertil sker der vold mod de svage borgere, som kommuner betaler store summer for at blive passet på en medmenneskelig måde.

    Jeg har for snart et år siden efterlyst info fra Dragør, om man bruger nogle af bostedkædens flere Frisk-Pust bosteder, som har indført fundamentalistiske muslimske traditioner med vold mod svage mennesker. Ejeren af disse steder optræder iøvrigt i TV2 dokumentar serien om Den Sorte Svane, hvor han her for skjult kamera udtaler, at bosteder kan være et eldorado for investorer, da der ingen loft er over hvad kommunerne betaler.

    Der er stadig ikke kommet svar fra forvaltningen.

    Kan du som ansvarlig udvalgsformand, her på din FaceBook side svare mig.

    Vi kan måske i stedet gøre det ved et personligt møde på din nymalede LGBT+ bænk foran rådhuset.

    Morten Dreyer
    Spidskandidat for Dansk Folkeparti i Dragør"

    Svar

    "På børneområdet:

    Vi bruger kun tilbud der er godkendt - det er et absolut krav, at de er godkendt af social tilsynet, samt tilsynsrapporterne fremstår positivt.

    1. Vi bruger i bruger ikke ”Frisk Pust” og har ikke brugt det.
    2. Vi har ikke haft problemer med nogle tilbud - hverken ift kvalitet eller klager.

    På det specialiserede voksenområde:

    1. Vi har ikke borgere på tilbud der er ikke er godkendt, og benytter ikke tilbud der ikke er godkendt
    2. Vi bruger ikke ”Frisk Pust”
    3. Vi har ikke kendskab til udfordringer eller klager på de tilbud vi benytter. Det er Tårnby der er myndighed på vores voksensager."

     

    Nicolaj Bertel Riber spørger:

    "I sag nummer 7 orienteres udvalget om ny timetalsfordeling. 

    Her står i afsnitte ”ny timetalsfordeling”: Alle klasser i indskolingen har pædagoger tilknyttet undervisningen, og en øget afkortning af skoledagen i børnehaveklassen vil medføre, at en mindre del af pædagogernes arbejdstid flyttes fra undervisning til SFO. 

    Pædagogernes arbejdstid flyttes, men hvad med UngDragør/klubben, hvis åbningstid også påvirkes når mellemtrinnet også skal have færre timer."

    Svar

    "Formuleringen i sagen er, at elever på både indskolingen og mellemtrinnet får færre timer – og det er ikke præcist. Den korrekte beskrivelse er, at elever i indskolingen får færre timer, mens elever i indskolingen og på mellemtrinnet ikke får færre timer med færre faglektioner. F.eks. udgår tysk/fransk i 4. klasse til fordel for mere engelsk samt til fordel for aktiviteter fra skolens timebank. 

    Som det også fremgår af bilaget fra Børne- og Undervisningsministeriet, fastholdes minimumstimetallet på 1.320 timer årligt for mellemtrinnet (4.-6. klasse), og det betyder, at skoleugen i praksis ikke bliver kortere for eleverne i mellemtrinnet. Det er alene fagfordelingen, der justeres, og understøttende undervisning fjernes og lægges over i skolens timebank.
    På den baggrund tilgår der ikke midler til UngDragør/klubberne som følge af Kvalitetsprogrammet."

    Spørgsmål fra Det Konservative Folkeparti (C)

    Theis Guldbech spørger:

    "Jeg har fået en henvendelse fra borgere af Søvang omkring trafikale forhold på Fælledvej, hvor borgere ofte oplever at cyklister af tværgående aldre og med forskellige køretøjer (alm. cykel primært, men også eldrevet cykler/løbehjul) benytter fortovet på Fælledvej, hvilket skaber utrygge situationer, så derfor ønskes der svar på følgende:

    - Har der tidligere været undersøgt/analyseret muligheden for at forlænge den dobbeltsporet cykelsti på Fælledvej fra Søvej mod Dragør?

    Hvis ja, må det gerne sendes.

    - Er der tidligere blevet undersøgt/analyseret muligheden for cykelsti og/eller cykelafmærkning på Fælledvej fra søvej til Parkvej?

    Hvis ja, må det gerne sendes

    - Konkret borgerforspørgsel / forslag: “Løsningen må være at etablere en forlængelse af eksisterende cykelsti på Fælledvej. Det kan ske ved at rørlægge grøften (Nordlige side af Fælledvej) således at vejens bredde kan bevares”

    Er det muligt at rørlægge grøften og derved gøre vejen bredere, så der er plads til både cykelsti og biler?

    Er der andre forhold på Fælledvej, man skal være opmærksom på, hvis man ønsker at skabe en mere tryg vej for gående og cyklende?

    Og tillægsspørgsmål:

    Er der noget Økonomi belyst til nogle af forespørgslerne, så er “grove” overslag fint, hvis nu økonomien er “outdated”."

    Svar

    "Tak for din mail om muligheden for en forlængelse af den dobbeltrettede cykelsti langs Fælledvej til Søvang til strækningen fra Søvej til Parkvej.

    Administrationen bekendt har der ikke tidligere været undersøgt/analyseret på en forlængelse af den dobbeltrettede cykelsti langs Fælledvej til Søvang til resten af strækningen ud for Søvang.

    Det skyldes formodentligt det forhold, at en dobbeltrettet cykelsti/cykelbane langs Fælledvej ud for Søvang ikke er muligt på den nordligste strækning mellem Søvej og Kalvebodvej uden at foretage ekspropriation af grundareal fx i forhold til ejendommen Fælledvej 176 eller alle parcelhuse på den modsatte vejside.

    På dele af strækningen ud for Søvang kan det ikke udelukkes, at der fx ved rørlægning af grøft og sideforskydning af øvrigt vejareal kan opnås tilstrækkeligt areal til, at der kan etableres delvis dobbeltrettet cykelsti. Det er dog ikke noget, som har været undersøgt nærmere eller har været foretaget økonomisk overslag på."

    Martin Wood Pedersen spørger:

    "Er trafikhandlingsplanen udarbejdet af vore egne ansatte, eller af eksterne konsulenter?"

    Svar

    "Jeg kan oplyse, at Trafiksikkerhedsplan 2024 er udarbejdet af en ekstern trafikrådgiver i samarbejde med administrationen."

    Martin Wood Pedersen spørger:

    "Jeg vil gerne vide, hvor mange P pladser vi endte med at få som erstatningspladser, for dem vi nu har fjernet på Vestgrønningen?

    Kan jeg også få svar på hvor mange erstatningsplader vi endte med at få, og hvor disse ligger? Samt prisen for det hele?"

    Svar

    "Jeg kan oplyse, at der er etableret 16 nye erstatningsparkeringspladser fordelt på Vestgrønningen (3 stk.), Rønne Alle (4 stk.), Stationsvej (2 stk.), E C Hammersvej (1 stk.) og Stejleparkeringen (6 stk.).

    Vi afventer pt. faktura for den netop udførte asfalt- og afmærkningsopgave på Vestgrønningen, men forventningen er en samlet udgift i størrelsesordenen 220-240.000 kr."

    Martin Wood Pedersen spørger:

    Kan jeg også få svar på hvor mange erstatningsplader vi endte med at få, og hvor disse ligger? Samt prisen for det hele?

    Svar

    Som svar på dit opfølgende spørgsmål kan jeg oplyse følgende:

    Stejleparkeringen

    På Stejleparkeringen er der blevet opstribet 6 nye p-pladser ved siden af de eksisterende p-pladser. Ved besigtigelse i uge 36 ses, at der er opstribet til 6 nye p-pladser ved siden af den tidligere ”yderste” elbil p-plads.

    Rønne Alle

    På Rønne Alle er der ca. 24 meter venstresvingsbane mellem ny fortovsudposning og vejtræ ved første overkørsel på Rønne Alle (Rønne Alle 19). Da venstresvingsbanen er annulleret i forbindelse med den ændrede vejudmunding i Vestgrønningen giver det plads til knap 5 nye p-pladser på Rønne Alle. Administrationen har på den sikre side angivet 4 nye pladser. Men i mange tilfælde vil der reelt kunne holde 5 biler afhængig af bilernes størrelse og indbyrdes placering.

    Jan Madsen spørger:

    "Som bekendt foregår der en strategisk proces i FDH  som indebærer en samlet investering for alle kommuner på ca. 5M i 2026. Dragørs forventede stigning udgør ca. 2-300.000 i grundbetalingen som jeg ikke kan se som en ændring i det tekniske budget. Det eksakte tal burde vi have fået fra FDH i forbindelse med direktørmøder."

    Svar

    "Dragør Kommune har i 2025 betalt to rater på hver 363.000 kr. til det fælles hjælpemiddelsdepot, dvs. samlet 726.000 kr. i grundbidrag. Der kommer ikke flere rater i år.

    I 2026 skal Dragør Kommune betale 1.021.566 kr. i grundbidrag, dvs. ca. 300.000 kr. ekstra til dækning af investering i it-løsning til implementering af Projekt Fælles Hjælpemidler.

    Budgettet på de øvrige udgifter på 991.720 kr. er kun et estimat, baseret på Dragør Kommunes forbrug de foregående år, korrigeret med 5%. Her er der ikke merudgifter.

    Hjælpemiddelsbudgettet har i 2023 og 2024 udvist mindreforbrug, ligesom der i 2025 forventes et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.

    Derfor vurderer administrationen ikke, at der er anledning til en korrektion på budgettet. De seneste år taget i betragtning vurderes det være muligt at finde finansiering på 300.000 kr. indenfor det eksisterende budget i 2026, hvor der er budget til merudgiften i 2026, og det er inden for profitcenteret."

    Theis Guldbech spørger:

    "Jeg har fået en henvendelse fra borgere af Søvang omkring trafikale forhold på Fælledvej, hvor borgere ofte oplever at cyklister af tværgående aldre og med forskellige køretøjer (alm. cykel primært, men også eldrevet cykler/løbehjul) benytter fortovet på Fælledvej, hvilket skaber utrygge situationer, så derfor ønskes der svar på følgende:

    - Har der tidligere været undersøgt/analyseret muligheden for at forlænge den dobbeltsporet cykelsti på Fælledvej fra Søvej mod Dragør?

    Hvis ja, må det gerne sendes.

    - Er der tidligere blevet undersøgt/analyseret muligheden for cykelsti og/eller cykelafmærkning på Fælledvej fra søvej til Parkvej?

    Hvis ja, må det gerne sendes

    - Konkret borgerforspørgsel / forslag: “Løsningen må være at etablere en forlængelse af eksisterende cykelsti på Fælledvej. Det kan ske ved at rørlægge grøften (Nordlige side af Fælledvej) således at vejens bredde kan bevares”

    Er det muligt at rørlægge grøften og derved gøre vejen bredere, så der er plads til både cykelsti og biler?

    Er der andre forhold på Fælledvej, man skal være opmærksom på, hvis man ønsker at skabe en mere tryg vej for gående og cyklende?

    Og tillægsspørgsmål:

    Er der noget Økonomi belyst til nogle af forespørgslerne, så er “grove” overslag fint, hvis nu økonomien er “outdated”."

    Svar

    "Tak for din mail om muligheden for en forlængelse af den dobbeltrettede cykelsti langs Fælledvej til Søvang til strækningen fra Søvej til Parkvej.

    Administrationen bekendt har der ikke tidligere været undersøgt/analyseret på en forlængelse af den dobbeltrettede cykelsti langs Fælledvej til Søvang til resten af strækningen ud for Søvang.

    Det skyldes formodentligt det forhold, at en dobbeltrettet cykelsti/cykelbane langs Fælledvej ud for Søvang ikke er muligt på den nordligste strækning mellem Søvej og Kalvebodvej uden at foretage ekspropriation af grundareal fx i forhold til ejendommen Fælledvej 176 eller alle parcelhuse på den modsatte vejside.

    På dele af strækningen ud for Søvang kan det ikke udelukkes, at der fx ved rørlægning af grøft og sideforskydning af øvrigt vejareal kan opnås tilstrækkeligt areal til, at der kan etableres delvis dobbeltrettet cykelsti. Det er dog ikke noget, som har været undersøgt nærmere eller har været foretaget økonomisk overslag på."

    Martin Wood Pedersen spørger:

    "Er trafikhandlingsplanen udarbejdet af vore egne ansatte, eller af eksterne konsulenter?"

    Svar

    "Jeg kan oplyse, at Trafiksikkerhedsplan 2024 er udarbejdet af en ekstern trafikrådgiver i samarbejde med administrationen."

    Spørgsmål fra Sydamagerlisten (L)

    Flemming Blønd spørger:

    Hvor meget har Dragør kommune i indeværende år brugt på konsulentydelser, advokatbistand mv ? Fx kystsikring, Borgersamling, Øresunds Alle, Fjernvarme, Erhvervsområde Nord, Komponent, Enggården,  Ældre- og Sundhedsreformen osv ? Og hvor meget forventes der yderligere i år at blive anvendt  ?

    Svar:

    Du har spurgt til kommunens forbrug af konsulentydelser, advokatbistand mv.. Herunder opgjort som forbrug til dato i 2025 og forventning til forbrug resten af året.

    Dragør Kommune har indtil videre brugt ca. 13,2 mio. kr. på konsulenter i 2025. Det skønnes, at der vil blive anvendt ca. 5 mio. kr. yderligere inden årets udgang. Størstedelen er forbruget (ca. 9,9 mio. kr.) er knyttet til projektforberedelse af anlægsprojekter, planlægning m.v. Af andre store poster kan desuden nævnes:

    -        Revision af regnskabet (BDO): ca. 500.000 kr.

    -        Muusmann (sektor 7, Enggården): ca. 140.000 kr.

    -        Borgersamling: ca. 500.000 kr.

    Det bemærkes, at opgørelsen er lavet under en bred forståelse af eksterne konsulenter. Det er således ikke begrænset til eksempelvis managementkonsulentydelser.

    Flemming Blønd spørger:

    "Hvor meget betaler Dragør kommune hvert år til Tårnby kommune for at varetage opgaver for os (alt incl., herunder tandplejen)?"

    Svar

    "I forbindelse med budgettet for 2025 blev det forpligtende samarbejde opgjort til 22.700.380 kr. (notat vedhæftet). Tandplejen og den fælles indkøbsfunktion er ikke en del af det forpligtende samarbejde.

    På SSAU d. 4 marts 2025 blev tandplejen behandlet og den forventede udgift er opgjort til 600.000 kr.

    Betalinger til den fælles indkøbsfunktion er 53.187 kr. i 2025., jf. ØU-beslutning i november 2024 (dagsordenspunkt 17).

    Samlet forventes betalingen til Tårnby i 2025 derfor at blive 23.353.567 kr.

    I dette beløb indgår ikke driftsudgifter for Dragør borgeres brug af folkeskoler, plejehjem mv. i Tårnby."

    Der er bilag til svaret.

    Spørgsmål fra Moderaterne (M)

    Lisbeth Dam Larsen spørger:

    "Hvad er status på en eventuel omdannelse til MC af den nordligste p-plads på Stationsvej, hvor større biler totalt dækker for udsynet ved udkørslen fra Løkkevej?"

    Svar

    "Vi har set på muligheden for at skilte den nordligste p-bås med forbeholdt parkering for motorcykler. Det vil medføre en p-plads mindre, og det er forvaltningens vurdering, at der er mere behov for alm parkeringspladser. Det er også den løsning, der er besluttet ifm projektet om cykelbaner på Vestgrønningen.

    Herudover kan jeg oplyse, at p-pladserne på Stationsvej ved Løkkevej er udformet i henhold til vejreglerne. Afslutningen af den nordligste p-bås er placeret godt og vel 8 meter fra kantstensflugten på Løkkevej, hvor afstandskravet er minimum 5 meter ved vinkelret parkering (900) i en fortovslomme.

    De to nye p-pladser er lavet i samme længde, som de øvrige p-pladser på strækningen (ca. 6,3 meter, hvor minimumskravet er 5,0 meter). 

    Såfremt det er kassevogne, som parkerer i den tidligere nordligste plads eller den nu nye nordligste plads, så vil parkeringen medføre et forringet udsyn til trafik, som kommer fra syd ad Stationsvej, men det er stadig i overensstemmelse med vejreglerne. Vi har drøftet sagen med politiet, der henviser til at udvise den nødvendige forsigtighed."

    Spørgsmål fra Tværpolitisk Forening (T)

    Peter Læssøe spørger:

    og nogle få supplerende spm med blåt

    Spg. 9)

    Dekomponering af indtægter i overslagsår 2027 og 2028 / hvad ser nedbrydningen af indtægtssiden ud?

    Svar:

    Vedlagt er udtræk fra vores økonomisystem. 

    9.1 Specificer venligst: ”076890-7-002 Afregning af forskelsbeløb”

    9.2- og hvem leverer disse tal?

    9.3 Jeg vil også gerne have denne nedbrydning for B2026

    Spg 10)

    Det fremgår af KL's fremsendte dokumenter til Dragør Kommune (fremsendt til hele kommunalbestyrelsen d. 25. august 2025), at KL's teknisk udregnede serviceramme for Dragør Kommune for 2026 har sit primære udgangspunkt i Dragør Kommunes "budgetterede serviceudgifter for 2025". Altså at udgangspunktet for en kommunes serviceudgifter er kommunens eget budget. Har dette været tilfældet i mange år? - eller med andre ord - har KL ændret på dette princip indenfor de seneste 3 år?

    Svar:

    Dette princip har som minimum været anvendt de seneste tre år, jf. dette:  tak

    Kilde: Karnov,
    Tabel G.1.12 Beregning af serviceudgifter og bloktilskudsnøgle for 2023 | Karnov Group

    Spg 11)

    Har KL meldt den endelige serviceramme ud for Dragør Kommune? 859 mio.kr. ?

    Svar:

    Ikke endnu. Dragør Kommune har den 12. september indmeldt serviceudgifter svarende til 845.811.053 kr og anlægsudgifter svarende til 42.000.000. kr. KL sammenholder alle servicerammer og ser hvorvidt de samlede forventede budgetter overstiger den udmeldte serviceramme. D. 18. september viste indmeldingerne, at kommunerne forventede, at de samlede servicebudgetter var 132 mio. kr. over rammen. KL er på den baggrund fortsat i dialog med alle kommuner.

    Hvornår forventer I at have denne afklaring?

    Spg 12)

    Hvordan kommer I frem til serviceudgifter i overslagsårene / kommer de også fra KL - kopi af materiale (2029 stigning ser markant anderledes ud end de andre år – hvorfor)

    Svar:

    Serviceudgifterne er en fremskrivning af dels det tekniske budget og dels de politiske forslag. Fremskrivningerne følger KL´s vejledninger.

    Vi er i øvrigt blevet opmærksomme på, at den angivne serviceramme (ikke serviceudgifter) for 2028-2029 ikke fremstod korrekt i afstemningsarket. Den korrekte serviceramme er 876,0 i 2028 og 900,1 mio. kr. i 2029. fremlæg venligst hvordan I når frem til disse tal

    Det bemærkes, at dette er tallene for det oprindelige sigtepunkt for servicerammen, inden den faseopdelte proces, hvor rammen endeligt fastsættes. Den endelige serviceramme vil således sandsynligvis ændre sig markant inden hhv.  2028 og 2029.

    Spg 13)

    Konkret spørgsmål - KL presser på for at få skøn for "grundskyld efterregulering for perioden 2021-23" - fremsend skøn når I modtager det

    Svar:

    Det gør vi. tak

    Spg 14)

    Medarbejdertrivsel

    a.     Hvor stor er vores pulje til efteruddannelse af medarbejdere?

    b.     Hvor er disse penge konteret?

    c.      Hvad er forbrug Å-t-D?

    Svar:

    Puljen til medarbejderuddannelse er opdelt i tre særskilte puljer:

    1. Pulje til medarbejderuddannelse, der i 2025 udgør 754.511 kr.
    2. Pulje til lederuddannelse, der i 2025 udgør 276.739 kr.
    3. Pulje til kompetenceudvikling/sundhedsfremme, hvor Økonomiudvalget har tildelt HMU 229.498 kr. i 2025.
      a. Kommunalbestyrelsen har herudover tildelt HMU yderligere 750.000 kr. i 2025 og 2026.

    Den samlede ramme til kompetenceudvikling udgør således 2.010.748 kr. i 2025. Konteringen sker på profitcenter HR- og Personaleteamet, PSP-elementer:

    • Medarbejderuddannelse
    • Lederuddannelse
    • Kompetenceudviklingspulje HMU (sundhedsfremme)

    I tilknytning til de tilførte midler er der udarbejdet en kompetenceudviklingsstrategi, der omfatter følgende fire indsatsområder:

    1. Fagligt løft på udvalgte velfærdsområder
    2. Teknologisk udvikling på Rådhuset
    3. Borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering
    4. Ledelsesudvikling og organisatorisk læring

    Forbrug af puljemidler fra januar til dags dato:

    1) Pulje til medarbejderuddannelse
    Der er afholdt udgifter for i alt 444.292 kr. Udgifterne relaterer sig primært til:

    • Deltagelse i DHL-stafetten
    • Ladywalk
    • Kursusaktiviteter i Hollænderhallen, herunder:
      • Førstehjælp
      • Trivsel, tryghed og læring
      • AMR-dag om psykologisk tryghed
    • Aktiviteter under Hovedstadens Beredskab, herunder:
      • Evakueringskoncept
      • Instruktion i forsvarlig opbevaring af elektronik på arbejdspladsen
    • Enkeltmandsuddannelser – overvejende via Københavns Professionshøjskole, herunder:
      • Overenskomstfastsat videreuddannelse for HK’ere m.v. (Kommunomuddannelse)
      • Videreuddannelse for AC’ere
      • Øvrigt personale

    I forbindelse med enkeltmandsuddannelser er der, i samarbejde med de pågældende medarbejdere, ansøgt om og modtaget refusion fra Den Kommunale Kompetencefond på i alt 269.782 kr.

    Det forventes, at der vil blive afholdt yderligere udgifter på ca. 200.000 kr. i 2025.

     2) Pulje til lederuddannelse
    Der er afholdt udgifter for 161.225 kr. til lederuddannelser. Uddannelsesforløbene har primært været gennemført ved Københavns Professionshøjskole samt Copenhagen Business School.

    Det forventes, at der i 2025 vil blive afholdt yderligere udgifter for ca. 50.000 kr.

    3) Pulje til kompetenceudvikling (HMU)
    Der er afholdt udgifter for i alt 372.341 kr., fordelt som følger:

    • Enggården er tildelt 250.000 kr. i henhold til kompetenceudviklingsstrategien (spor 1).
    • 72.341 kr. er anvendt til initiativer relateret til stresscoach, tilskud til massage (Sundhedsfremme)
    • 50.000 kr. er anvendt til arbejdet med ledelsesudvikling (spor 4)

    HR- og Personaleservice er i løbende dialog med de enkelte centre vedrørende udmøntning af midler i overensstemmelse med kompetenceudviklingsstrategien. Følgende initiativer er aktuelt under proces:

    • Center for Børn, Skole og Familie forventer at anvende 270.000 kr. til:
      • Indsatser vedrørende skoleværing
      • Sprogindsats
      • Teknologiforståelse (spor 1)
    • Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering forventer at anvende yderligere 100.000 kr. til kompetenceløft i Hjemmeplejen (spor 1)
    • HR- og Personaleservice vil understøtte indsatser vedrørende anvendelse af kunstig intelligens med en ramme på 100.000 kr. (spor 2)
    • HR- og Personaleservice planlægger afholdelse af kursusdage om god borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering med i alt 250.000 kr., (spor 3)
    • Der planlægger udmønt at midler til ledelsesudvikling og organisatorisk læring med i alt 200.000 kr. (spor 4)

    Opsummering af forbrug fra januar til dags dato

    • Medarbejderuddannelse: 444.292 kr.
    • Lederuddannelse: 161.225 kr.
    • Enggården: 250.000 kr.
    • Ledelsesudvikling: 50.000 kr.

     I alt forbrugt: 905.517 kr.

     Opsummering af kommende udgifter

    • Center for Børn, Skole og Familie: 270.000 kr.
    • Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering: 100.000 kr.
    • Teknologisk udvikling på Rådhuset: 100.000 kr.
    • God borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering med i alt 250.000 kr.,
    • Ledelsesudvikling: 200.000 kr.
    • Lederuddannelse: 50.000 kr.
    • Sundhedsfremme (massage, stresscoach mv.): 150.000 kr.
    • Medarbejderuddannelse 200.000 kr.

    Ved forventet mindreforbrug på sundhedsfremmemidler (229.498 kr.) kan de enkelte CMU’er ansøge HR om midler til sundhedsfremmende initiativer i fjerde kvartal.

    I alt forventes forbrugt: 1.320.000 kr.

     Refusioner 300.000 kr. (der forventes ikke mange flere ansøgninger til kompetencefonden i 2025)

    Forventet forbrug efter refusioner i alt: 1.925.517

     Jeg har vedhæftet kompetenceudviklingsstrategien i besvarelsen.

    Meget fin specifikation af disse puljer / tak

    Spg 15)

    Hvilke strukturelle ændringer (eksempelvis flyt af organisatorisk enhed fra en sektor til en anden) er der sket i kommunens regnskab i de seneste 3 år (eksempelvis er UngDragør nu en del af sektor 3)

    Svar:

    UngDragør er flyttet til sektor 3 og SSP er flyttet til sektor 9. Begge er flyttet fra sektor 4.  tak

    Spg 16)

    Hvad har den gennemsnitlige P/L justering været i de seneste 3 år – 2023-2026?  (oplys gerne lønfaktor for sig og prisfaktor for sig)

     

    Svar:

    Tabel 1 Pris og Løn regulering de seneste 3 år jf. Kls pris og lønregulering af juni 2025  takker

      

    2023/2024

    2024/2025

    2025/2026

    Gennemsnit på de seneste 3 år

       

    Løn

    4,83

    4,22

    3,48

    4,18

       

    Priser

    2,25

    2,60

    2,37

    2,41

       

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    1. Dekomponering af indtægter i overslagsår 2027 og 2028 / hvad ser nedbrydningen af indtægtssiden ud?

     

    1. Det fremgår af KL's fremsendte dokumenter til Dragør Kommune (fremsendt til hele kommunalbestyrelsen d. 25. august 2025), at KL's teknisk udregnede serviceramme for Dragør Kommune for 2026 har sit primære udgangspunkt i Dragør Kommunes "budgetterede serviceudgifter for 2025". Altså at udgangspunktet for en kommunes serviceudgifter er kommunens eget budget. Har dette været tilfældet i mange år? - eller med andre ord - har KL ændret på dette princip indenfor de seneste 3 år?
    2. Har KL meldt den endelige serviceramme ud for Dragør Kommune? 859 mio.kr. ?
    3. Hvordan kommer I frem til serviceudgifter i overslagsårene / kommer de også fra KL - kopi af materiale (2029 stigning ser markant anderledes ud end de andre år – hvorfor)

     

    1. Konkret spørgsmål - KL presser på for at få skøn for "grundskyld efterregulering for perioden 2021-23" - fremsend skøn når I modtager det
    2. Medarbejdertrivsel
      1. Hvor stor er vores pulje til efteruddannelse af medarbejdere?
      2. Hvor er disse penge konteret?
      3. Hvad er forbrug Å-t-D?
    3. Hvilke strukturelle ændringer (eksempelvis flyt af organisatorisk enhed fra en sektor til en anden) er der sket i kommunens regnskab i de seneste 3 år (eksempelvis er UngDragør nu en del af sektor 3)
    4. Hvad har den gennemsnitlige P/L justering været i de seneste 3 år – 2023-2026?  (oplys gerne lønfaktor for sig og prisfaktor for sig)

    Svar:

    Spg. 9)

    Dekomponering af indtægter i overslagsår 2027 og 2028 / hvad ser nedbrydningen af indtægtssiden ud?

    Svar:

    Vedlagt er udtræk fra vores økonomisystem.

    Spg 10)

    Det fremgår af KL's fremsendte dokumenter til Dragør Kommune (fremsendt til hele kommunalbestyrelsen d. 25. august 2025), at KL's teknisk udregnede serviceramme for Dragør Kommune for 2026 har sit primære udgangspunkt i Dragør Kommunes "budgetterede serviceudgifter for 2025". Altså at udgangspunktet for en kommunes serviceudgifter er kommunens eget budget. Har dette været tilfældet i mange år? - eller med andre ord - har KL ændret på dette princip indenfor de seneste 3 år?

    Svar:

    Dette princip har som minimum været anvendt de seneste tre år, jf. dette:


    Kilde: Karnov,
    Tabel G.1.12 Beregning af serviceudgifter og bloktilskudsnøgle for 2023 | Karnov Group

     

    Spg 11)

    Har KL meldt den endelige serviceramme ud for Dragør Kommune? 859 mio.kr. ?

     

    Svar:

    Ikke endnu. Dragør Kommune har den 12. september indmeldt serviceudgifter svarende til 845.811.053 kr og anlægsudgifter svarende til 42.000.000. kr. KL sammenholder alle servicerammer og ser hvorvidt de samlede forventede budgetter overstiger den udmeldte serviceramme. D. 18. september viste indmeldingerne, at kommunerne forventede, at de samlede servicebudgetter var 132 mio. kr. over rammen. KL er på den baggrund fortsat i dialog med alle kommuner.

    Spg 12)

    Hvordan kommer I frem til serviceudgifter i overslagsårene / kommer de også fra KL - kopi af materiale (2029 stigning ser markant anderledes ud end de andre år – hvorfor)

    Svar:

    Serviceudgifterne er en fremskrivning af dels det tekniske budget og dels de politiske forslag. Fremskrivningerne følger KL´s vejledninger.

    Vi er i øvrigt blevet opmærksomme på, at den angivne serviceramme (ikke serviceudgifter) for 2028-2029 ikke fremstod korrekt i afstemningsarket. Den korrekte serviceramme er 876,0 i 2028 og 900,1 mio. kr. i 2029. Det bemærkes, at dette er tallene for det oprindelige sigtepunkt for servicerammen, inden den faseopdelte proces, hvor rammen endeligt fastsættes. Den endelige serviceramme vil således sandsynligvis ændre sig markant inden hhv.  2028 og 2029.

    Spg 13)

    Konkret spørgsmål - KL presser på for at få skøn for "grundskyld efterregulering for perioden 2021-23" - fremsend skøn når I modtager det

    Svar:

    Det gør vi.

    Spg 14)

    Medarbejdertrivsel

    a.     Hvor stor er vores pulje til efteruddannelse af medarbejdere?

    b.     Hvor er disse penge konteret?

    c.      Hvad er forbrug Å-t-D?

    Svar:

    Puljen til medarbejderuddannelse er opdelt i tre særskilte puljer:

    1. Pulje til medarbejderuddannelse, der i 2025 udgør 754.511 kr.
    2. Pulje til lederuddannelse, der i 2025 udgør 276.739 kr.
    3. Pulje til kompetenceudvikling/sundhedsfremme, hvor Økonomiudvalget har tildelt HMU 229.498 kr. i 2025.
      a. Kommunalbestyrelsen har herudover tildelt HMU yderligere 750.000 kr. i 2025 og 2026.

    Den samlede ramme til kompetenceudvikling udgør således 2.010.748 kr. i 2025. Konteringen sker på profitcenter HR- og Personaleteamet, PSP-elementer:

    • Medarbejderuddannelse
    • Lederuddannelse
    • Kompetenceudviklingspulje HMU (sundhedsfremme)

    I tilknytning til de tilførte midler er der udarbejdet en kompetenceudviklingsstrategi, der omfatter følgende fire indsatsområder:

    1. Fagligt løft på udvalgte velfærdsområder
    2. Teknologisk udvikling på Rådhuset
    3. Borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering
    4. Ledelsesudvikling og organisatorisk læring

    Forbrug af puljemidler fra januar til dags dato:

    1) Pulje til medarbejderuddannelse
    Der er afholdt udgifter for i alt 444.292 kr. Udgifterne relaterer sig primært til:

    • Deltagelse i DHL-stafetten
    • Ladywalk
    • Kursusaktiviteter i Hollænderhallen, herunder:
      • Førstehjælp
      • Trivsel, tryghed og læring
      • AMR-dag om psykologisk tryghed
    • Aktiviteter under Hovedstadens Beredskab, herunder:
      • Evakueringskoncept
      • Instruktion i forsvarlig opbevaring af elektronik på arbejdspladsen
    • Enkeltmandsuddannelser – overvejende via Københavns Professionshøjskole, herunder:
      • Overenskomstfastsat videreuddannelse for HK’ere m.v. (Kommunomuddannelse)
      • Videreuddannelse for AC’ere
      • Øvrigt personale

    I forbindelse med enkeltmandsuddannelser er der, i samarbejde med de pågældende medarbejdere, ansøgt om og modtaget refusion fra Den Kommunale Kompetencefond på i alt 269.782 kr.

    Det forventes, at der vil blive afholdt yderligere udgifter på ca. 200.000 kr. i 2025.

     2) Pulje til lederuddannelse
    Der er afholdt udgifter for 161.225 kr. til lederuddannelser. Uddannelsesforløbene har primært været gennemført ved Københavns Professionshøjskole samt Copenhagen Business School.

    Det forventes, at der i 2025 vil blive afholdt yderligere udgifter for ca. 50.000 kr.

    3) Pulje til kompetenceudvikling (HMU)
    Der er afholdt udgifter for i alt 372.341 kr., fordelt som følger:

    • Enggården er tildelt 250.000 kr. i henhold til kompetenceudviklingsstrategien (spor 1).
    • 72.341 kr. er anvendt til initiativer relateret til stresscoach, tilskud til massage (Sundhedsfremme)
    • 50.000 kr. er anvendt til arbejdet med ledelsesudvikling (spor 4)

    HR- og Personaleservice er i løbende dialog med de enkelte centre vedrørende udmøntning af midler i overensstemmelse med kompetenceudviklingsstrategien. Følgende initiativer er aktuelt under proces:

    • Center for Børn, Skole og Familie forventer at anvende 270.000 kr. til:
      • Indsatser vedrørende skoleværing
      • Sprogindsats
      • Teknologiforståelse (spor 1)
    • Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering forventer at anvende yderligere 100.000 kr. til kompetenceløft i Hjemmeplejen (spor 1)
    • HR- og Personaleservice vil understøtte indsatser vedrørende anvendelse af kunstig intelligens med en ramme på 100.000 kr. (spor 2)
    • HR- og Personaleservice planlægger afholdelse af kursusdage om god borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering med i alt 250.000 kr., (spor 3)
    • Der planlægger udmønt at midler til ledelsesudvikling og organisatorisk læring med i alt 200.000 kr. (spor 4)

    Opsummering af forbrug fra januar til dags dato

    • Medarbejderuddannelse: 444.292 kr.
    • Lederuddannelse: 161.225 kr.
    • Enggården: 250.000 kr.
    • Ledelsesudvikling: 50.000 kr.

     I alt forbrugt: 905.517 kr.

     Opsummering af kommende udgifter

    • Center for Børn, Skole og Familie: 270.000 kr.
    • Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering: 100.000 kr.
    • Teknologisk udvikling på Rådhuset: 100.000 kr.
    • God borgerservice, kommunikation og konflikthåndtering med i alt 250.000 kr.,
    • Ledelsesudvikling: 200.000 kr.
    • Lederuddannelse: 50.000 kr.
    • Sundhedsfremme (massage, stresscoach mv.): 150.000 kr.
    • Medarbejderuddannelse 200.000 kr.

    Ved forventet mindreforbrug på sundhedsfremmemidler (229.498 kr.) kan de enkelte CMU’er ansøge HR om midler til sundhedsfremmende initiativer i fjerde kvartal.

    I alt forventes forbrugt: 1.320.000 kr.

     Refusioner 300.000 kr. (der forventes ikke mange flere ansøgninger til kompetencefonden i 2025)

    Forventet forbrug efter refusioner i alt: 1.925.517

     Jeg har vedhæftet kompetenceudviklingsstrategien i besvarelsen.

    Spg 15)

    Hvilke strukturelle ændringer (eksempelvis flyt af organisatorisk enhed fra en sektor til en anden) er der sket i kommunens regnskab i de seneste 3 år (eksempelvis er UngDragør nu en del af sektor 3)

    Svar:

    UngDragør er flyttet til sektor 3 og SSP er flyttet til sektor 9. Begge er flyttet fra sektor 4.

    Spg 16)

    Hvad har den gennemsnitlige P/L justering været i de seneste 3 år – 2023-2026?  (oplys gerne lønfaktor for sig og prisfaktor for sig)

     

    Svar:

    Tabel 1 Pris og Løn regulering de seneste 3 år jf. Kl's pris og lønregulering af juni 2025

     

    2023/2024

    2024/2025

    2025/2026

    Gennemsnit på de seneste 3 år

       

    Løn

    4,83

    4,22

    3,48

    4,18

       

    Priser

    2,25

    2,60

    2,37

    2,41

       

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    Hermed nogle supplerende spm. - i forlængelse af vores Teamsmøde i fredags:

    Ad spørgsmål 2a)

    Der er afsat 372 mio. kr. til projekt og miljøkonsekvensvurdering af næste etape i det fælles statslige og kommunale kystbeskyttelsesprojekt. Heraf er der afsat et budget på 46 mio. kr. til håndtering af projektet. Hvilket projekt? 13% - DrKs fordelingsnøgle fra Forundersøgelsen / jf. de 0,7 mio.kr. fra forundersøgelsen   Budgettet fordeles med 50% til staten og resten til kommunerne. Vi har i forbindelse med budget 2026 for Dragør Kommune afsat 650 t.kr årligt til det fælles projekt. Burde være 400 – jf. senere

    Pt. forventes den kommunale fordeling at blive ca. 13.5% til hver af den 3 kommuner og resten til København. Det svarer til fordelingen af udgifterne til forundersøgelser. Hvis denne fordeling godkendes vil Dragørs andel blive i størrelsesorden 400 t.kr årligt. Kommunens endelige budget vil blive tilpasset den endelige fordeling. Der henvises i øvrigt til det fremsendte statusnotat, som er tilsendt KB d.d. og vedlagt denne mail. 

    Ad spørgsmål 2b)

    Pengene er afsat til etablering af mellemdepot (fx membran, hegning vej, prøvetagning m.v.) til oplæg af jord og følgeomkostninger til modtagelse af jord til kystbeskyttelsesprojektet. Der forventes opstart af anlæg i 2028, men vi skal være parate til at modtage overskudsjord, som kan indarbejdes i kystbeskyttelsesprojektet. Pengene er afsat til etableringsomkostninger m.v. Forslaget er foreslået af forvaltningen og budgettet er skønnet af forvaltningen. Det forventes en indtægt for modtagelse af jord, men det er endnu ikke kvantificeret. Fremlæg venligst noget mere konkret / inkl. skøn for indtægter for jord 

    Ad 13: Udviklingsplan. Politisk forslag om at der skal udarbejdes en udviklingsplan for Dragør havn. Forvaltningen har skønnet til budget for løsning af opgaven (se A-skema) hvilket A-skema / D-skema?? 250 kkr i 2026+2027  MLP

    Ad 21: Der er ifm konvertering af de kommunale bygninger i årene 2024, 25 og 26 også afsat penge til energistyring jf. ny lov om energirenovering af offentlige bygninger. Disse midler er forslået afsat i anlægsbudgettet. Udgiften er pt skønnet. Hvor kan jeg se det? – ikke i anlægsplan lige nu? Tilbage i budgetmappe 2025 – del af midler til fjernvarme – i et A-skema fra dengang  

    Ad spørgsmål 7)

    Da staten fra 1. januar 2024 som nævnt har overtaget ansvaret for størstedelen af nye lån vedrørende ejendomsskatter, deltager kommunen ikke længere i administrationen af disse eller har adgang til den adspurgte dokumentation. Der vedlægges i stedet oversigt over de indefrysnings- og pensionistlån, som kommunen fortsat administrerer. Fortsat 180 mio.kr. / heraf 6 mio.kr. i tilskreven rente og meget lille indfrielse / + 29,7 mio.kr. / hvor er de 10 mio.kr. der er indfriet henne? (finansforskydning) – kommer I tilbage med det?

    Bilag: ”7) ELÅNLIST 17-01-2025” og ”7) ILÅNLIST 02-01-2025”

    Svar:

    Ad 2a)

    Der vedlægges brev fra Transportministeriet af 20. august 2025.

    Dragør Kommune har som bekendt selv igangsat arbejdet med foranalyser af både en indre og en ydre løsning. Dragør Kommune er ikke direkte en del af det forarbejde, som indgår i Transportministeriets notat, men Sund & Bælt har tilkendegivet, at de gerne vil indgå i foranalyserne enten som sparringspartner eller som konsulent. Det skal naturligvis besluttes af kommunalbestyrelsen om og i givet fald, hvilke af de 2 modeller, der skal vælges. Der vil som det fremgår af notat sendt til KB den 18. september blive forlagt en sag herom.  

    I lyset af at Dragør Kommune selv har igangsat foranalyser, vil kommunens eventuelle bidrag alene være et bidrag til den post, der i det vedlagte notat fra Transportministeriet hedder udgifter til samlet stormflodsprogram (sidste række i skemaet), som blandt andet omfatter Sund- og Bælts udgifter til det samlede stormflodsprogram inkl. projektorganisation samt forskellige analyser, som de udfører internt. Dragør Kommunes andel heraf er cirka 13% af 23 mio kr (da staten betaler halvdelen). De 13% er den fordelingsnøgle, som blev anvendt i forbindelse med foranalysen.

    Ad 2b). Forvaltningen har ikke yderligere konkret info for nærværende. Det vil blive forelagt senere.  

    Ad 13). Det er sag nummer 23 på KBEU dagsordenen af 18/8-2025 (link: Klima-, By- og Erhvervsudvalget - Havnestuen), der er afsættet for, at der i anlægsbudgettet er afsat midler til udarbejdelse af udviklingsplanen. Omkostningen er baseret på et skøn, og såfremt der er skønnet for højt vil overskydende midlerne tilfalde anlægsbudgettet.

    Ad spm. 21). Det er fra A-skema digitalisering og konvertering af fjernvarme. A-skema fra budgetmappe 2024. Kopi af skemaet er vedlagt til orientering.

    Ad spg 7)

    Finansforskydninger findes på funktion 08.32.25 og forventningerne til dette fremgår af månedsopfølgningerne

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    Har I mulighed for at skaffe en opdateret liste (jf. vedlagte fil, som I sendte mig sidste år) fra Kommunekredit? 

    Svar:

    Vedhæftet er en opdateret oversigt over kommunens engagementsoversigt hos KommuneKredit. Oversigten er genereret i går og er per 17. september 2025.

    Da renteswap-aftalerne ikke er deciderede lån, er de ikke med i den fremsendte oversigt over kommunens låneportefølje hos Kommunekredit.

    Jeg har vedhæftet kommunens renteswap-aftaler. Hovedstolen på aftalerne er tilsammen ca. 50 mio. kr.

    Det er aftaler om, at kommunen betaler Nordea en fast rente, og hvor Nordea til gengæld betaler kommunen en variabel rente. Oprindeligt har de været kædet sammen med konkrete variabelt forrentede lån, som med swapaftalerne dermed i praksis blev fastforrentede for Dragør Kommune. Man betaler altså for at blive risikoafdækket. Som det fremgår af sagen på ØU, er de bagvedliggende lån siden renteswap-aftalernes indgåelse blevet indfriet eller omlagt, og vi indstiller derfor, at vi også indfrier renteswap-aftalerne, da de ikke længere afdækker risikoen ved konkrete lån.

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    Hermed 1. runde spørgsmål til budget 2026:

    1. Spørgsmål til budgetforliget - drift
      1. Vil I fremsende grundlaget for ”forventet varig merudgift på tandpleje” = 2.200.000 kr.
      2. Hvad er grundlaget for denne post: ”Vurdering af ulemper og fordele ved kommunesammenlægning versus tværkommunalt samarbejde” =  700.000 kr.
      3. Hvad er grundlaget for denne post: ”Udvikling af ledelse, såvel administrativ som politisk ledelse” = 1.000.000 kr.

     

    1. Spørgsmål til budgetforliget – anlæg
      1. Hvad ligger til grund for denne post: ”Medlemskab staten” = 650.000 kr.
      2. Hvad ligger til grund for denne post: ”Jordoplæg i forbindelse med kystbeskyttelse” = 8.000.000 kr. i år 2027
      3. Generelt - fremsend grundlag for hver post i anlægsbudgetforslaget (det kunne være et enkelt regneark, hvor der blot linkes til den relevante sag – eksempelvis elektroniske parkeringskilte / og så er der naturligvis poster uden noget grundlag)

     

    1. Dataproces – planche fra budgetseminar / blev på budgetseminar udlagt som værende nettoeffekt af 100 ekstra borgere. Fremsend venligst konkrete forudsætninger fra Dataproces for hvad kurven viser.

     

    1. Tak for svar vedrørende neutraliseringsordningen 2021-2023 (2019 133.809 / 2020 135.521 / 2021 136.760 / 2022 139.220 / 2023 139.259 / 2024 182.259 ) / det burde give DrK nogle indtægter for årene 21-23?
    2. Hvordan har vi fået en indikation af, at vi skal modtage ca. 8 mio.kr. i ekstra indtægter for årene 21-23? (fremsend venligst dokumentationen)
    3. Nu har staten overtaget administration af grundskyld. Hvilken information har staten fremsendt i relation til brutto indefrossen ejd.skat og netto indfriet ejendomsskat?
    4. Få venligst staten/styrelsen til at fremsende dokumentation for indefrossen ejendomsskat for 2024 (første år under statslig administration) – og indfriet gæld – fordelt på ejendomme
    5. Vedr. skoler
      1. tekniske korrektioner – faneblad7-side 6 – ”tilpasning af elevantal i folkeskolen” = - 100.000 kr. for hver skole. Fremsend venligst konkret beregning på, hvordan I når frem til den konklusion?
      2. hvad koster det at indføre tolærerordning i dansk og matematik / ind- + mellem- og udskoling? (og hvad er status i dag – indskoling har tolærerordning i alle klasser?)

    Svar:

    Ad Spørgsmål 1A)

    Se vedhæftede notat om den kommunale tandpleje.

    Ad spørgsmål 1B)

    Det er en politisk initieret, at den pågældende analyse ønskes udarbejdet. Omkostningen er skønnet.

    Ad spørgsmål 1C)

    Baggrunden er blandt andet beslutningen på Kommunalbestyrelsens møde den 26. juni 2025, hvor det under dagsordenspunkt 26 blev besluttet, at der skal tilrettelægges et forløb omkring politisk visionsarbejde for den kommende kommunalbestyrelse. For så vidt angår ledelsesudviklingen er der tale om en forsættelse og styrkelse af de forløb, som forvaltningen har igangsat.

    Ad spørgsmål 2a)

    Der er afsat 372 mio. kr. til projekt og miljøkonsekvensvurdering af næste etape i det fælles statslige og kommunale kystbeskyttelsesprojekt. Heraf er der afsat et budget på 46 mio. kr. til håndtering af projektet. Budgettet fordeles med 50% til staten og resten til kommunerne. Vi har i forbindelse med budget 2026 for Dragør Kommune afsat 650 t.kr årligt til det fælles projekt.

    Pt. forventes den kommunale fordeling at blive ca. 13.5% til hver af den 3 kommuner og resten til København. Det svarer til fordelingen af udgifterne til forundersøgelser. Hvis denne fordeling godkendes vil Dragørs andel blive i størrelsesorden 400 t.kr årligt. Kommunens endelige budget vil blive tilpasset den endelige fordeling. Der henvises i øvrigt til det fremsendte statusnotat, som er tilsendt KB d.d. og vedlagt denne mail. 

    Ad spørgsmål 2b)

    Pengene er afsat til etablering af mellemdepot (fx membran, hegning vej, prøvetagning m.v.) til oplæg af jord og følgeomkostninger til modtagelse af jord til kystbeskyttelsesprojektet. Der forventes opstart af anlæg i 2028, men vi skal være parate til at modtage overskudsjord, som kan indarbejdes i kystbeskyttelsesprojektet. Pengene er afsat til etableringsomkostninger m.v. Forslaget er foreslået af forvaltningen og budgettet er skønnet af forvaltningen. Det forventes en indtægt for modtagelse af jord, men det er endnu ikke kvantificeret. 

    Ad spørgsmål 2C)

    Der henvises generelt til A-skemaerne i budgetmappen. Herudover kan følgende oplyses:

    Ad 1: Styrkelse af offentlige legeplads: Se A-skema.

    Ad 2: Renovering af baderum Hollænderhallen: Politisk initieret forslag.  

    Ad 3: Parkering Batterivej. Politisk initieret forslag.

    Ad 4: Politisk initieret forslag. Beløbet er skønnet af forvaltningen på baggrund af tidligere analyser og prisoverslag udarbejdet af Sweco for Dragør Kommune. Se KBEU den 14.8.2024, punkt 7 (bilag 1).

    Ad 5 Kystanlæg. Opsparing til anlæg.

    Ad 6 – 7 se punkt 2a og 2b.

    Ad 8 Se vedlagte mail, hvor der er udarbejdet forslag til budget for den videre projektudvikling af kystbeskyttelsesprojektet for etape 1 og 2.  Der vil som nævnt i tidligere mail blive forlagt en supplerende sag herom. 

    Ad 9: Udmøntning af tidligere opsparing til kyst.

    Ad 10 Bedre faglokaler. Allokering af penge som kommunen modtager fra staten i sagen om bedre faglokaler. De er ikke udmøntet endnu på projektniveau.

    Ad 11 Kunstgræsbane: Budgetopskrivning idet anlægsudgifter er steget væsentligt siden pengene blev afsat til udskiftning af græstæppet på kunstgræsbanen se A-skema).

    Ad 12: Genopretning af havnen forslag fra administrationen om at afsætte samme beløb til genopretning som tidligere. Pengene er afsat på baggrund af seneste vedligeholdelsesplan. (budgetseminar og KBRU den 11. juni 2025, punkt 21).

    Ad 13: Udviklingsplan. Politisk forslag om at der skal udarbejdes en udviklingsplan for Dragør havn. Forvaltningen har skønnet til budget for løsning af opgaven (se A-skema)

    Ad 14: Trafiksikkerhed. Ekstramidler til trafiksikkerhed.

    Ad 15: Buslæskærme: Beløbet er skønnet af forvaltningen og skal dække udgifter til de buslæskærme som resterer efter at vi har modtaget tilskud fra regionen til udskiftning af buslæskærme på linje 250 (se A-skema).

    Ad 16: Forslag fra forvaltningen om, at der afsættes et beløb til finansiering af opgaver som håndteres som sideordnet opgaver til kystbeskyttelsesprojektet. Fx undersøgelse af stigende grundvand, regnvandshåndtering m.v. (se A-skema).

    Ad 17: Toilet. Overslag udarbejdet af forvaltningen (Se A-skema).

    Ad 18: Analyse af behov for udvidelse af køkkener i daginstitutioner. Politisk initieret med henblik på at få kvalificeret muligheder og udgifter, hvis der skal tilbydes mad til de større børn i institutionerne.

    Ad 19: Forslag om renovering af baderum på skoler.

    Ad 20: Der er i det tidligere budget afsat penge til konvertering til fjernvarme m.v. i de kommunale bygninger. Pengene udtages idet projektet er stoppet.

    Ad 21: Der er ifm konvertering af de kommunale bygninger i årene 2024, 25 og 26 også afsat penge til energistyring jf. ny lov om energirenovering af offentlige bygninger. Disse midler er forslået afsat i anlægsbudgettet. Udgiften er pt skønnet.

    Ad 22: Nedrivning af vaskeri: Forvaltningen har foreslået at bygningen i Nyby nedrives, idet den er faldet delvist sammen (se A-forslag).

    Ad 23: Råderum til 2 årige budgetter afsat til prioritering ifm de kommende budgetforhandlinger fx 2028.  

    Ad spørgsmål 3)

    Administrationen har bedt Dataproces udarbejde et scenarie, hvor den eneste afvigelse fra statsgarantiens forudsætninger er, at kommunen har 100 flere borgere end antaget i grundlaget. Aldersfordelingen for de ekstra borgere følger proportionerne i Danmarks statistiks befolkningsprognose. Figuren viser, at med ovenstående forudsætninger vil Dragør Kommunes indtægter stige med 8 mio. kr. Se det vedlagte materiale fra Dataproces.

    Bilag: ”3) 40354-25 +100 borgere_Statsgaranti eller selvbudgettering_budgetår 2026”

    Ad spørgsmål 4)

    Der forventes ingen ekstra indtægter vedr. perioden 2021-2023. Neutraliseringsordningen, der efterreguleres i 2027, vedrører ejendomsvurderinger fra årene 2021 til 2023. De konkrete afregningsbeløb for efterreguleringen er endnu ikke fastlagt, men det forventes, at tab og gevinster for kommunerne i perioden 2021-2023 vil blive neutraliseret som følge af ordningen. Som det fremgår af Kommunal udligning og generelle tilskud 2025 (side 12): ’’Som følge heraf vil der for perioden 2021-2023 ske en fuld neutralisering af tab og gevinster for kommunerne i 2021-2023 ved indførelse af et nyt ejendomsvurderingssystem.’’

     Bilag: ”4) 40358-25 Kommunal udligning og generelle tilskud 2025”

    Ad spørgsmål 5)

    Beregningen af de ekstra indtægter på ca. 8 mio. kr. for 2021-2023 er baseret på de faktiske indbetalinger af grundskyld i 2025. Den vedlagte økonomiske oversigt viser grundskyldsindtægterne for 2025, hvor Skattestyrelsens rateudbetalinger er markeret med gult. De resterende indbetalinger vedrører ejendomsskat for perioden 2021-2023, hvilket fremgår af de enkelte posteringer, og udgør samlet 7,7 mio. kr. Jævnfør ovenstående svar på spørgsmål 4 forventer forvaltningen, at disse indtægter vil blive fuldt neutraliseret (skal tilbagebetales til staten).

    Bilag: ”5) 40356-25 Udtræk grundskyld”

    Ad spørgsmål 6)

    Fra 1. januar 2024 har staten overtaget ansvaret for administrationen af de indefrosne ejendomsskatter, hvilket betyder, at kommunen ikke længere er involveret i processen om nye lån vedrørende ejendomsskat med enkelte undtagelser vedrørende ændringer i lån, der eksisterede før 1. januar 2024, jf. nedenfor. Kommunen har derfor ikke adgang til oplysninger om borgernes brutto indefrosne ejendomsskatter eller netto indfriede beløb, som er indgået/indfriet efter 1. januar 2024. Se vedhæftede brev af 15. august 2023 fra Vurderingsstyrelsen.

    Angående pensionistlån:

    Dragør kommune laver kun nye lån/forhøjelser til de såkaldte pensionistlån, hvis lånerammen er gået i minus, hvilket kan ske, hvis den årlige rente eller efterreguleringer af vurderingsændringer indgår og ikke kan udlignes i det eksisterende lånebeløb.

    Angående indefrysningslån.

    Fra 1. januar 2024 er de såkaldte indefrysningslån hos kommunen sat i bero, og der er oprettet nye fremadrettede lån hos Skat. De forsinkede 2020 ejendomsvurderinger, som stadig sendes ud, medfører dog i næsten alle tilfælde en efteropkrævning af grundskyld for årene 2021-2023. Denne ekstra opkrævning opkræves af kommunen. Hvis borgeren ikke i 2021 afmeldte indefrysningslånet eller fravalgte ordningen, bliver en procentdel af ekstraopkrævningen indefrosset. Derfor oprettes der fortsat i nogle tilfælde nye indefrysningslån hos kommunen.

    Bilag: ”6) Vejledende udtalelse til kommunerne ang. Låneområdet”

    Ad spørgsmål 7)

    Da staten fra 1. januar 2024 som nævnt har overtaget ansvaret for størstedelen af nye lån vedrørende ejendomsskatter, deltager kommunen ikke længere i administrationen af disse eller har adgang til den adspurgte dokumentation. Der vedlægges i stedet oversigt over de indefrysnings- og pensionistlån, som kommunen fortsat administrerer.

    Bilag: ”7) ELÅNLIST 17-01-2025” og ”7) ILÅNLIST 02-01-2025”

    Ad spørgsmål 8)

    a)     Se vedlagte notat, ”8a) 40420-25 Tilpasning af budget jf. frit skolevalg og privatskoler”

    b)     Se vedlagte notat, 8b) ”40246-25 Tolærerordning i dansk og matematik”

    Der er bilag til svaret.

     

    Annette Nyvang spørger:

    Jeg ved, det er muligt og forholdsvis let at trække antal elever per klasse på vores skoler.

    Jeg kan ikke huske, om det nu er per 6.9 eller 6.10, at man kan trække tal for antal elever for dette skoleår 2025/2026.

    Hvis de tal er tilgængelige nu, vil jeg gerne have dem.

    Ellers vil jeg også gerne have tallene for skoleårene:

    2024/2025

    2023/2024

    2022/2023

    I februar 2022 fik vi tallene for 2021/2022 på dagsordenen, det øverste bilag:

    https://dagsordener.dragoer.dk/vis/pdf/bilag/7d420aaf-a430-4b58-b4ae-9cc36ad012a8/?redirectDirectlyToPdf=false

    Endelig vil jeg også gerne have trækket på antal privatskoleelever 2025/2026 samt efterskoleelever, hvis det er tilgængeligt nu.

    Svar:

    Vedhæftet er elevopgørelsen på klasseniveau for 2022 til 2025.

    For efterskoler og privatskoler er der pr. 5/9-25 88 elever på efterskole og 57 elever på privatskoler.

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    Vil I fremsende kopi af korrespondance med ”borgeren”?

    Svar:

    Hermed fremsendes forvaltningens korrespondance/sagsindsigt.

    Der er bilag til svaret. 

    Annette Nyvang spørger:

    Der må være sket en fejl med punkt 10 på KBEU.

    Det beskrives, at: Administrationen indstiller, at forslag nr. 1 til vandforsyningsplanen, godkendes.

    Men der er ikke to forslag, men til gengæld et ’Tillæg nr. 1’ – som skal godkendes. Jeg går ud fra, at der ved en fejl er skrevet forslag i stedet for tillæg?

    Tillæg 1 mangler som bilag til sagen – det vil jeg gerne have tilsendt.

    https://dagsordener.dragoer.dk/vis?id=df5bd32f-9182-4620-81ba-f5d6861139f7&punktid=4a6dae02-f422-4c11-b408-eec1c1740d88

    Svar:

    Jeg beklager, at bilaget ikke var vedhæftet i første omgang. Det er sendt til udvalget i sidste uge og tilføjet til punktet, så det kommer med ud sammen med referatet. Jeg har vedhæftet mailen.

    Og du har ret – det er en skrivefejl. Der skulle have stået tillæg i stedet for forslag.

    Der er bilag til svaret. 

    Annette Nyvang spørger:

    Hvorfor er årets analyser af badevand ved U8 og på Dragør Nordstrand ikke offentliggjort endnu?

    https://www.dragoer.dk/by-og-bolig/vand-og-natur/pfaspfos#analyser-af-badevand-2024-ved-u8-og-paa-dragoer-nordstrand--b7

    Svar:

    Tårnby Kommune har netop modtaget den sidste badevandsanalyse, og de er i dag blevet offentliggjort på kommunens hjemmeside: PFAS/PFOS

     

    Annette Nyvang spørger:

    Der mangler tydeligvis noget i sagsfremstillingen - konklusionen fra KBEU i april:

    Administration udarbejder et forslag til, hvordan der kan arbejdes med en SAVE-registrering af kommunens bygninger. Herunder hvordan en proces for udpegningerne kan forløbe, samt en mulig rækkefølge, f.eks. for et område eller i forbindelse med nye lokalplaner.

    Svar:

    Du har ret i, at udvalgets beslutning fra april 2025 ved en fejl ikke er beskrevet i sagsfremstillingen. Vi siger det på mødet og fører det til protokol.

    Administration udarbejder et forslag til, hvordan der kan arbejdes med en SAVE-registrering af kommunens bygninger. Herunder hvordan en proces for udpegningerne kan forløbe, samt en mulig rækkefølge, f.eks. for et område eller i forbindelse med nye lokalplaner.

    Annette Nyvang spørger:

    Jeg undrer mig over, at udviklingsplanen ikke er med som bilag. Hvad er grunden til det?

    Svar:

    Du har efterspurgt bilagene til KBEU pkt. 1 og 2. I har fået rundsendt de i forvaltningen modtagede oplæg. Vi offentliggør dem sammen med referatet. Sig til, hvis du vil have dem genfremsendt.

    Peter Læssøe har stillet mundtligt spørgsmål.

    Svar:

    Hermed som aftalt tidligere i dag et en ”åben” version af afstemningsarket.

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe har stillet mundtligt spørgsmål. 

    "Jeg ønsker at få specificeret punkt 2 nedenstående. Jeg vil gerne se den detaljerede udregning af budgettet – inkl. forældrebetaling."

    Svar

    "Under budgetseminaret fremlagde administrationen, at der i 2026 eller 2027 skal afregnes til en neutraliseringsordning af endnu ukendt størrelse. Ordningen vedrører ejendomsvurderinger og de deraf følgende indtægter fra grundskyld i 2021-2023. Du spurgte til sammenhængen med et udsagn, som Morten Manøe fra KL er kommet med angående, at kommunerne ikke vil blive reguleret negativt som følge af eventuelt forkerte indtægter fra grundskyld.

    KL har oplyst administrationen følgende vedrørende 2021-2023: Der vil komme en neutraliseringsordning, hvor kommunernes budgetterede indtægter fra ejendomsskat i perioden 2021-2023 sammenholdes med de faktiske vurderinger i de respektive skatteår. Samtidig vurderes, hvad det afledte bloktilskud og udligning for samme periode skulle have været på baggrund heraf. Såfremt den endelige afregning i perioden 2021-2023 af ejendomsskatten ikke matcher det forudsatte af Skatteministeriet for kommunen, skal denne forskel modregnes.

    I økonomiaftalen for 2026 fremgår følgende vedrørende 2024-2025: ”I 2024 og 2025 modtager kommunerne det grundskyldsprovenu, som kommunen har budgetteret med for budgetåret. Provenuet reguleres endeligt, når de endelige grundlag for 2024 hhv. 2025 er udsendt. Ved efterreguleringen vedrørende 2024 og 2025 garanteres den enkelte kommune et grundskyldsprovenu, der som minimum svarer til det seneste statslige skøn for grundlagene forud for budgetlægningen. I det nævnte videoklip italesætter Morten Mandøe udelukkende perioden 2024-2025, hvilket derfor ikke omhandler neutraliseringsordningen.

    Link til omtalte video: Morten Mandøe - ØA26 on Vimeo"

    "

    Peter Læssøe spørger:

    "Vil du bede Økonomi om mandag morgen om at sende kopi af alle budgetmæssige udmeldinger, som KL har sendt til Dragør Kommune.

    Jeg tænker, at dette omfatter alle nøgletal, som KL har sendt til Dragør Kommune – herunder serviceramme, eventuelle tal for grundskyld m.m.

    Og hvis det omfatter tal fra KL’s model, så vil jeg gerne hurtigst muligt have en gennemgang af KL’s model – inden KB-mødet på torsdag."

    Svar

    "Det ønskede materiale er vedhæftet denne mail og består af:

    • Tilskudsmodel 2026, COWI befolkning og selskabsskat.xlsx

    Dette er skatte- og tilskudsmodellen, hvori der beregnes indtægter, herunder også forventninger til de kommende år

    • 250709-opdatering+af+skatte-+og+tilskudsmodellen+med+aftalegrundlaget(11). pdf

    En skrivelse fra KL vedr. opdatering af skatte- og tilskudsmodellen

    • SV: Grundskyld efterregulering 2027

    Mailkorrespondance med KL vedr. neutraliseringsordningen

    • 250509-beregningsgrundlaget+for+skatte-+og+tilskudsmodellen+for+2026(1).pdf

    Beregningsgrundlaget bag skatte og tilskudsmodellen

    • 250709-Opdatering af skatte-+og+tilskudmodellen+med+aftalegrundlaget(11)PDF

    Beskrivelse af maj opdateringen af skatte- og tilskudsmodellen

     

    De følgende dokumenter er de seneste. Disse dokumenter findes også i en foreløbig udgave, som ikke er vedhæftet.  

     

    • 30306-25 1. Teknisk vejledende serviceramme, budget 2026.PDF

    Beregninger bag den vejledende serviceramme

    • 30308-25 3. Nøgletal vedr. service, budget 2026.PDF

    Nøgletal vedr. den kommunale service, som serviceindeks, servicebehov mv.

    • 30309-25 4. Dokumentation vedr. nøgletal på service, budget 2026.PDF

    Skriftlig dokumentation for nøgletal

    • 30310-25 9. Vejledende fordeling af øvrig vejledning og opkvalificering og mentor i 2026.pdf

    En gennemgang af nøgletal vedr. øvrig vedledning og opkvalificering

    • 30311-25 10. Gennemgang af den vejledende fordeling af øvrig vejledning og opkvalificering i 2026.pdf

    Dokumentationen bag nøgletal vedr. øvrig vedledning og opkvalificering

    • 30312-25 5. teknisk vejledende anlægsramme, budget 2026.PDF

    Beregninger bag den vejledende anlægsramme

    • 30313-25 7. Nøgletal vedr. anlægs, budget 2026.PDF

    Nøgletal ift. anlæg

    • 30314-25 8. dokumentation vedr. nøgletal på anlæg, budget 2026.PDF

    Dokumentation ift. anlægsramme

    • 30315-25 6. Gennemgang af den tekniske vejledende anlægsramme for 2026.PDF

    Baggrund for den tekniske vejledende anlægsramme

    • 30307-25 2. Gennemgang af den teknisk vejledende serviceramme for 2026.PDF

    Baggrund for den tekniske vejledende serviceramme."

    Der er bilag til svaret. 

    Peter Læssøe spørger:

    "Er det korrekt, at forvaltningen på denne måde har indført en tildelingsmodel, der ikke har været politisk behandlet?

    Er det korrekt, at de 3.1 mio.kr. i indtægter optræder i det tekniske budget som posten: ”Klubber – fælles” = - 2.814.923 kr.  (hvor fripladserne i så fald udgør beløbet op til de 3.1 mio.kr.)"

    Svar

    "Ad spørgsmål 1)

    Denne model for tildeling til UngDragør blev besluttet af kommunalbestyrelsen den 28. april 2022, jf. dagsordenspunkt 9.

     

    Ad spørgsmål 2)

    Ja, det er korrekt."

    Peter Læssøe spørger:

    "Jeg ønsker at få specificeret punkt 2 nedenstående. Jeg vil gerne se den detaljerede udregning af budgettet – inkl. forældrebetaling."

    Svar

    "Det samlede budget til UngDragør er cirka 14,7 mio. kr. i 2025.

    Budgettet består overordnet af et grundbudget på cirka 8,5 mio. kr., som er uafhængigt af antallet af unge. Herudover får UngDragør 14.284 kr. pr indmeldt barn pr år. Der er forudsat 435 unge i 2025, hvilket øger budgettet med yderligere cirka 6,2 mio. kr. Så kommer der flere børn i UngDragør, øges budgettet.

    Kigger vi på indtægtssiden betaler forældrene 7.116 kr. pr ung pr år (og nogle får økonomisk friplads). Der forventes som nævnt 435 unge. Så de samlede indtægter er 435*7116= 3,1 mio. kr. Disse midler går i kommunekassen, da kommunekassen finansierer det samlede buget jf. ovenfor."

    Annette Nyvang spørger:

    "Angående ventelistesagen på BFKU på torsdag:

    Hvor tæt er vi på Dragør-normen (1 m2 mere per vuggestuebarn og børnehavebarn end lovens minimumskrav) med det nuværende antal børn?

    Er der nogle institutioner, der ikke overholder Dragør-normen med det nuværende antal børn?"

    Svar

    "Indledningsvist skal jeg gøre opmærksom på, at vi ikke kan se at Dragørnormen skulle være gældende, men at det er analyse af bygningskapacitet 2018-2028 der er det gældende/styrende. Har du andre oplysninger om Dragørnormen vi ikke har kunnet fremskaffe, må du gerne sende disse.

    1. Hvor tæt er vi på Dragørnormen (1 kvm mere pr. barn end lovens minimum)?

    Fire daginstitutioner overholder Dragørnormen: Halvejen, Sølyst, Nordstrandens Vuggestue og Sansehuset.

    To daginstitutioner ligger under Dragørnormen: Harevænget og Køjevænget.
    På tværs af alle kommunale daginstitutioner mangler der samlet set 230 m² for at Dragørnormen overholdes.

    Administrationen vil gerne gøre opmærksom på, at Dragørnormen er beregnet ift. daginstitutionernes normeringer pr. 1. august 2025, og derefter sammenholdt med data om børnekvadratmeter fra rapporten ”Analyse af kapacitet i dagtilbud” – disse tal bygger på opmålinger fra 2019, hvilket kan betyde at børnekvadratmeterne ikke er retvisende.

    Administrationen er i gang med at undersøge muligheden for at lave nye opmålinger af daginstitutionerne.

    Da Eventyrhaven lukkede, tog vores kommunale dagtilbud imod flere børn, hvilket kan være årsagen til at nogle af dagtilbuddene ikke overholder Dragørnormen.

    1. Er der daginstitutioner, der ikke overholder Dragørnormen?
      Ja, på nuværende tidspunkt er der daginstitutioner der ikke overholder Dragørnormen (se tabel).
      Halvejen: ca. +7 m² (overholder).

    Harevænget: ca. −52 m² (under).

    Sølyst: ca. +10 m² (overholder).

    Køjevænget: ca. −235 m² (markant under). *OBS tallene for antal børnekvadratmeter ikke er retvisende for Køjevænget.

    Nordstrandens Vuggestue: ca. +35 m² (overholder).

    Sansehuset: ca. +5 m² (overholder)."

     

    Institution

    Normering vug. (2025)

    Dragørnorm vug. Kvm (4 kvm)

    Normering bh. (2025)

    Dragørnorm bh. Kvm (3 kvm)

    Børne-kvadratmeter

     

    Ledigt/ mangler kvadratmeter

    Halvejen

    35

    140

    59

    177

    324

    7

    Harevænget

    40

    160

    67

    201

    309

    -52

    Køjevænget

    54

    216

    122

    366

    347

    -235

    Sansehuset

    0

    0

    70

    210

    215

    5

    Sølyst

    26

    104

    56

    168

    282

    10

    Nordstrandens vuggestue

    35

    140

    0

    0

    175

    35

     

    190

    760

    374

    1122

    1652

    -230

    Der er bilag til svaret. 

    Annette Nyvang spørger:

    "Jeg vil gerne have en status på udbuddet af Kirkevej 56."

    Svar

    "Kommunalbestyrelsen besluttede den 26-09-2024, at sende arealet i et nyt offentligt udbud. Status er, at arealet ikke har været i offentligt udbud, men det vil det blive snarest."

    Spørgsmål fra Venstre (V)

    Halle Barth har bedt om præsentation fra borgermøde om miljøkonsekvensvurdering af kystbeskyttelse fra 4. september 2025. 

    Der er bilag til svaret. 

    Kontakt