Gå til hovedindhold
Nyheder

Nyt udeområde på Dragør Skole

Der kom for alvor jord under neglene, da elever fra 4.B og 5.A var med til at indvie et nyt område i skolegården på Dragør Skole. Flotte og selvvandende plantekasser blev nemlig sået med frø og plantet til med blomster og spiselige planter.

03. sep. 2024
Borgmester Kenneth Gøtterup til indvielse af udeareal på Dragør Skole

Indhold

    Det var en dejlig sensommer morgen, da en skøn blanding af elever, lærere og lokalpolitikere indviede Dragør Skoles nye udeområde. Det skete torsdag den 29. august 2024, hvor initiativet TagTomat sammen med skolens udeskolevejleder Michael Refsing Andersen holdt workshop med eleverne fra 4.B og 5.A.

    Udearealer på alle tre skoler

    Dragør Kommunalbestyrelse har over en årrække bevilget 300.000 kr. til hver skole til at udvikle skolernes udeområder. I år var turen kommet til Dragør Skole.

    ”Udvikling af skolernes udeområder med spændende og anderledes læringsrum har ligget os meget på sinde,” fortæller borgmester Kenneth Gøtterup og fortsætter: ”Det skal være steder, hvor eleverne både har lyst til være og lyst til lære.”

    Henrik L. Kjærsvold-Niclasen, formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget bakker op og siger: ”Det her er et eksempel på, at kommunens skolepolitik er ude og leve på fineste vis.”

    Biodiversitet og hyggepause

    Hen over sommeren er der bygget flere grupper med siddepladser og samlet store plantekasser i et område af skolegården. I nogle af plantekasserne har eleverne nu sået frø og i andre plantet både spiselige planter og duftende prydplanter, der alle er med til at styrke biodiversiteten, skabe et hyggeligt uderum og ikke mindst indgå i forskellige læringsforløb.

    ”Der ligger masser af sjov og praktisk faglig læring for både børn og voksne med det her udeareal,” siger Henrik L. Kjærsvold-Niclasen og slår fast: ”Beskidte fingre skal der ind imellem til, og mon ikke blomsterne vil tiltrækker glade bier og andre nyttige insekter.”

    Tanken er, at det, i dette skoleår, bl.a. vil være 5.A, der skal benytte området i madkundskab, og 4.B der skal benytte området i natur og teknologi. De to klasser vil i løbet af skoleåret have ansvaret for at passe de forskellige planter efter et årshjul, fortæller skoleleder Claus Dyremose. 

    ”Vores nye udeområde giver mulighed for, at eleverne får sat flere sanser i spil, når de for eksempel skal lære om biodiversitet og bestøvning,” siger han og slutter:

    ”Men ikke nok med det. Samtidig giver området også nye muligheder i pauserne, hvor skolens elever nu har fået flere steder, hvor de kan søge hen til mere rolige omgivelser i skolegården.”