To borgerrådgivere – tre kommuner går sammen
Dragør går sammen med Hvidovre og Vallensbæk Kommuner om en ny fælles borgerrådgiverordning, der skal gøre det lettere for borgerne at få hjælp – og samtidig styrke læring og udvikling i kommunen.

Snart bliver det nemmere for borgere i Dragør igen at få uafhængig hjælp og vejledning, hvis man oplever problemer i kontakten med kommunen – eller bare har brug for støtte til at forstå regler og afgørelser.
Dragør Kommune har nemlig indgået i et nyt samarbejde med Hvidovre og Vallensbæk om en fælles borgerrådgiverordning. Det betyder, at to borgerrådgivere fra efteråret vil dække de tre kommuner og hjælpe borgere videre, når systemet føles uoverskueligt.
Fagligt fællesskab bag rådgiveren
”Vi har ønsket en løsning, hvor borgere i Dragør fortsat kan få god og tryg hjælp – uden at vi står alene med opgaven. Med den fælles ordning får vi adgang til stærke faglige kræfter og en mere fleksibel borgerrådgiverfunktion, som også er tilgængelig i ferieperioder og ved sygdom,” siger borgmester Kenneth Gøtterup.
I Dragør har der tidligere været ansat en fuldtids borgerrådgiver, men erfaringerne viste, at der ikke var opgaver nok til en hel stilling. Den nye ordning sikrer, at borgerne stadig har lokal adgang til rådgivning – og at der samtidig er fagligt fællesskab og sparring på tværs af kommunerne.
Borgerrådgiveren er en uafhængig funktion, som ikke er en del af kommunens forvaltning. Du kan tage kontakt, hvis du føler dig fastlåst i en sag, har svært ved at forstå en afgørelse, eller oplever, at dialogen med kommunen ikke fungerer.
Læring og udvikling
Samtidig er borgerrådgiveren også en vigtig sparringspartner for kommunen. En del af funktionen er nemlig at pege på mønstre, give anbefalinger og hjælpe kommunen med at lære af de sager, der ikke går, som de skal.
”Vi ønsker at være en kommune, der lytter, lærer og udvikler os. Borgerrådgiveren kan give os vigtige indsigter – både fra det enkelte møde med borgeren og i et større perspektiv. Det er værdifuldt, når vi vil gøre tingene bedre,” siger Kenneth Gøtterup.
De to borgerrådgivere vil få base i Hvidovre, men vil på skift være til stede på Dragør Rådhus to dage hver anden uge. Det skal sikre, at Dragørs borgere fortsat kan møde rådgiveren lokalt – ansigt til ansigt. Derudover kan borgerne naturligvis både skrive og ringe til borgerrådgiverne på daglig basis.
Hvad er en borgerrådgiver?
- En uafhængig og uvildig person, som hjælper borgere, når dialogen med kommunen er svær
- Kan vejlede, forklare og hjælpe dig videre – men træffer ikke afgørelser
- Giver kommunen input til, hvordan man kan lære af sager og forbedre sig
- Har tavshedspligt og refererer direkte til kommunalbestyrelsen.
Vil du være med til at gøre en forskel?
Vi søger netop nu to borgerrådgivere til den fælles ordning. Ansøgningsfristen er 17. august 2025.