Gå til hovedindhold
Organisation

Borgerrådgiverne - få hjælp af en uvildig

Borgerrådgiverne er uvildige og ansat direkte under kommunalbestyrelsen. Rollen er først og fremmest at styrke dialogen mellem borger og forvaltning i konkrete sager ved at søge at fremme en god og konstruktiv dialog.

Indhold

    Borgerrådgiverne i Dragør Kommune er Meta Fuglsang og Joakim Kronborg.

    Du finder kontaktinfo nederst på denne side.

    Borgerrådgiverne kan også træffes ved fysisk fremmøde på rådhuset uden forudgående aftale hver tirsdag kl. 10-14 samt den anden torsdag i måneden kl. 10-16.30. Alternativt efter aftale.

    Hvad kan du få hjælp med?

    Borgerrådgiverne kan hjælpe med at:

    • skabe en konstruktiv dialog mellem dig og kommunens afdelinger
    • vise vej til den rette medarbejder/afdeling i kommunen
    • forstå breve eller afgørelser fra kommunen
    • vejlede om dine rettigheder i forbindelse med sagsbehandlingen
    • vejlede om klagemuligheder
    • gennemlæse udkast til klager og/eller hjælpe med at formulere en klage over en kommunal afgørelse uden dog at udfærdige denne i sin helhed
    • behandle klager over kommunens sagsbehandling og klager over den praktiske opgaveløsning
    • hjælpe med at forberede en samtale, som du er utryg ved og eventuelt henvise dig til en bisidder
    • hjælpe med at vurdere, hvad der kom ud af en samtale med kommunens afdelinger.

    Borgerrådgiverne kan ikke hjælpe med at:

    • træffe afgørelser eller ændre afgørelser
    • behandle klager over forhold, der er eller kan indbringes for andre klageinstanser, for eksempel Ankestyrelsen
    • behandle sager, der er indbragt for det kommunale tilsyn, ombudsmanden eller domstolene
    • behandle klager over ansættelsesforhold eller privatretlige forhold
    • behandle klager over politiske beslutninger (fx om serviceniveau) eller over forhold, som har været bedømt af de politiske udvalg eller kommunalbestyrelsen.

    Borgerrådgiverne kan ikke fungere som bisidder eller partsrepræsentant.

    Sager, der er over ét år gamle, kan borgerrådgiverne ikke behandle med mindre, der klages over aktuelle, konkrete forhold i sagen, som er foregået inden for de seneste 12 måneder. Kun i særlige tilfælde kan borgerrådgiverne dispensere for det og da kun såfremt, at borgerrådgiverne vurderer, at en indblanding i sagen kan føre til et bedre resultat for borgeren.

    Dokumenter

    Kontakt

    Borgerrådgiverne

    Du kan ringe til borgerrådgiverne i omstillingens åbningstider eller skrive via Digital Post.

    Hvis der er optaget, så læg venligst en besked med navn og telefonnummer - så vil du blive ringet op hurtigst muligt.

    Telefon: 36 39 26 20